دسته بندی : اخبار فرش15/12/06

طره (torreh.net) | وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اظهاراتی شعارگونه درباره فرش گفت: "بهتر است به جای شعار دادن کمی هم اهل عمل باشیم"

طره (torreh.net) | وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اظهاراتی شعارگونه درباره فرش گفت: “بهتر است به جای شعار دادن کمی هم اهل عمل باشیم”


به گزارش طره، برگزاری بیست و یکمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز، مجالی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی به ویژه در حوزه آذربایجان شرقی فراهم آورد تا به بیان دیدگاه ها و راهکارهای خود بپردازند و در حوزه فرش دستباف به عنوان یکی از مشهورترین صادرات غیرنفتی، تریبون به اسماعیل چمنی سپرده شد.
او که عضو شورای شهر تبریز است، عنوان “رییس اتحادیه بافندگان فرش کشور” را یدک می کشد. عنوانی که در دنیای واقع وجود خارجی ندارد و چنین اتحادیه ای در سطح کشور به ویژه در دو ساله اخیر و پس از ابطال شیوه نامه تشکیل اتحادیه های صنفی قالیبافان از سوی دیوان عدالت اداری، به شوخی شبیه است.
آنگونه که رسانه ها نشر داده اند: “اسماعیل چمنی در همایش یادشده با انتقاد از عدم اختصاص فرصت کافی برای حوزه فرش دستباف و بازگو کردن مشکلات این بخش در نهایت وقت سخنرانی خود را افزایش داد اما اظهارات شعارگونه وی واکنش وزیر صنعت و معدن را در پی داشت.
نعمت زاده خطاب به چمنی گفت: بهتر است به جای شعار دادن کمی هم اهل عمل باشیم، با “منم، منم” گفتن مشکلات حل نمی‌شود.
همچنین چمنی در نطق خود مدعی شد نصف صادرات کشور متعلق به آذربایجان‌شرقی است که این امر با واکنش تند یکی از حاضران همراه شد.
مهمان برنامه نطق چمنی را قطع کرد و اذعان داشت: اگر میزان صادرات در استان زیاد بود این همه جوان بیکار در خیابان‌ها دنبال کار نمی‌گشتند، شما با کدام آمار چنین اظهاراتی را بیان می‌کنید؟”
فارغ از واکنش های صورت گرفته در همایش یادشده، شعارزدگی در فحوای کلام این عضو شورای شهر تبریز آشکار است و البته این شعارزدگی بدون ارایه راهکارهای عملیاتی و اجرایی یا بر پایه اطلاعاتی نادرست، دردی از فرش دستباف ایران دوا نخواهد کرد.
چمنی در سخنان خود گفته است: “صادرات موادغذایی و فرش دستباف را باید جایگزین صادرات نفت کنیم”.
این چنین جملاتی روی کاغذ زیبا هستند ولی در مقام عمل و با کمی کند و کاو اگر نگوییم “شوخی”، تنها به “شعار” می مانند و بس.
ذهن پرسشگر از جناب ایشان خواهد پرسید که آیا می دانید میزان صادرات نفت کشور چقدر است؟ و آیا می دانید جمع تجارت جهانی فرش دستباف و میزان تقاضای کل بازار دنیا در حوزه فرش چقدر است؟!
چمنی در همین سخنرانی از لزوم تشکیل “بانک تخصصی فرش”، “موسسه تخصصی فرش”، “کمیسیون فرش در اتاق ایران” و “کمیسیون صنایع دستباف و بافتنی در مجلس” سخن گفته است بی آنکه معلوم باشد از این دفتر و دستک های متعدد قرار است چه چیزی بیرون بیاید و کدام دردها درمان شوند!
طره بر این باور است که راهکارهای اجرایی و عملیاتی بر پایه اطلاعات و آمار صحیح و فارغ از شعارزدگی بهتر می تواند حلال مشکلات هنر- صنعت فرش دستباف ایران باشد.


پایان پیام/ (torreh.net)

2 دیدگاه

  1. فضول فرش گفت:

    ……چمنی در همین سخنرانی از لزوم تشکیل “بانک تخصصی فرش”، “موسسه تخصصی فرش”، “کمیسیون فرش در اتاق ایران” و “کمیسیون صنایع دستباف و بافتنی در مجلس” سخن گفته است بی آنکه معلوم باشد از این دفتر و دستک های متعدد قرار است چه چیزی بیرون بیاید و کدام دردها درمان شوند!……..

    پاسخ : از کوزه همان برون تراود که در اوست .

  2. کیومرث گفت:

    سخنان رییس اتحادیه کشوری را بقول وزیر محترم شعاری ومنم منم گفتن قبول میکنیم جای سوال از وزیر محترم پیش میاید که شما که شعار ندادید در طی وزارتتان در دوره های قبلی والان برای فرش چه گامهای مثبتی برداشتید ؟ در اینجا باید عرض کنم تا فرش دستباف برای خودش سازمانی مستقل ویا حتی وزارتخانه ای نداشته باشه بعلت کثرت ارگانهای تصمیم گیر نمیشه کاری برای این هنر وصنعت پایدار ودایم انجام داد .از اینجا از مسولین محترم استدعا دارم که به راهکارهایی که از طرف مشغولین این هنر وصنعت بها داده شود تا با بر خورد ریشه ای وسیاست گذاری صحیح این رکن اقتصادی را قوت بخشیم ومعضل بیست درصد از بیکاری را در استانهای تولید کننده فرش حل نماییم .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code