دسته بندی : حاشیه نویسی15/07/14

لغو تحریم واردات فرش دستباف ایران به آمریکا از اهم موارد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و ۱+۵ است.

لغو تحریم واردات فرش دستباف ایران به آمریکا از اهم موارد مندرج در برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و ۱+۵ است.


به گزارش طره، صدور مجوز صادرات فرش از ایران به آمریکا در بندهای برنامه جامع اقدام مشترک آمده است و این مهم برای فعالان فرش ایران خبری نویدبخش است.
در بندی از این برنامه آمده است: بر اساس تفاهم صورت گرفته طبق برجام، امکان صدور برخی اقلام شامل فرش، پسته و خاویار از ایران به آمریکا فراهم خواهد شد. لازم به ذکر است صادرات این اقلام به آمریکا که در سال ۲۰۰۰ آزاد شده بود در سال ۲۰۱۰ ممنوع گردید.
شایان ذکر است تحریم صادرات فرش ایران به آمریکا بر اساس مصوبه کنگره آمریکا که در سال ۲۰۱۰ به امضای رییس جمهور ایالات متحده آمریکا رسید اجرایی شد و از آن سال تاکنون امکان صدور فرش ایرانی به آمریکا میسر نبوده است.
این تحریم در شرایطی صورت پذیرفت که مردم آمریکا از خریداران اصلی فرش دستباف ایران بوده و پیش از وقوع این ممنوعیت در سال ۱۳۸۸، رتبه نخست واردکنندگان فرش ایران با سهمی بیش از ۵/۱۶ درصد و به ارزش نزدیک به ۸۲ میلیون دلار داشته است.
در ابتدای سال جاری با توافق بر سر بیانیه لوزان، وزیر صنعت، معدن و تجارت به پیشنهاد مرکز ملی فرش ایران در نامه ای به وزیر امور خارجه خواستار قرار گرفتن موضوع لغو تحریم فرش ایرانی در مذاکرات ایران با ۵+۱ شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خواسته بود تا در رایزنی های دیپلماتیک برای رفع این محدودیت و ممنوعیت تلاش شود و کشور آمریکا به عنوان یکی از خریداران اصلی فرش ایران به جرگه واردکنندگان دستبافته های ایرانی بپیوندد.
طره امیدوار است لغو این تحریم جهشی شایسته در صادرات فرش دستباف ایران پدید آورد.

1 دیدگاه

  1. Dastyar گفت:

    با سلام
    منتظر زمانی هستم که جایگاه واقعی این هنر را ببینم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code