دسته بندی : حاشیه پهن - شماره 915/07/16

به گزارش نشریه طره، حسین راغفر، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، دربارۀ وضع آتی صادرات فرش ایرانی پس از لغو تحریم‌ها چنین می‌گوید: ...

حسین راغفر (اقتصاددان)


به گزارش نشریه طره، حسین راغفر، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، دربارۀ وضع آتی صادرات فرش ایرانی پس از لغو تحریم‌ها چنین می‌گوید: «این اقدام برای فرش ایرانی که در بازارهای خارجی زبانزد خریداران و فعالان تجارت است آینده‌ای بسیار خوب را رقم خواهد زد. در سال‌هایی که با محصولات ایرانی، به‌ویژه فرش دست‌باف، در بازارهای آمریکا برخوردهای سیاسی شد خریدوفروش این کالا به کمترین حد ممکن رسید و ظرفیت‌های رشد این بازار به کالاهای هندی و ترکیه‌ای داده شد که طرح‌های آن‌ها بیشتر کپی‌برداری از طرح‌های ایرانی بود و با نام فرش ایرانی در آمریکا به فروش می‌رسید. بنابراین راهی سخت برای بازگرداندن بازار فرش ایرانی در آمریکا به سود تولیدکنندگان و صادرکنندگان آن پیش‌ رو داریم».
وی در گفت و گو با طره با تأکید بر گشایش مراکز بین‌المللی تجارت به روی کالاهای ایرانی پس از لغو تحریم‌ها تصریح کرد: «در سال‌های اخیر صنایع‌دستی در کشور رشد کرده‌ است و می‌توانیم با برچیده‌شدن تحریم‌ها امکان عرضۀ صنایع‌دستی باکیفیت ایرانی را در برابر کالاهای بی‌کیفیت هندی و چینی در جهان فراهم کنیم».
راغفر نقش فرش دست‌باف ایرانی را در اقتصاد کشور مهم می‌داند و می‌گوید: «نقش فرش دست‌باف ایرانی که تلفیقی از هنر و صنعت است در اقتصاد کشور کاملاً مشهود است، اما آنچه سبب می‌شود تا بازارهای خارجی فرش ایرانی را مطالبه کنند احساس لطیفی است که در هنر ـ صنعت فرش دست‌باف ایرانی به‌خصوص از جنبه‌های هنری آن به مخاطب دست می‌دهد».
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: «راهکار اصلی برای توسعۀ صادرات بعد از لغو تحریم‌ها توسعۀ بازارهای جهانی با تکیه‌ بر توانایی‌های تشکل‌های فرش دست‌باف است که فعالیت‌های آن‌ها در بخش دولتیِ متولی ِفرش دست‌باف نظم و سامان یابد. خود هنرمندان فرش دست‌باف هم باید در این زمینه اظهارنظر کنند و ذی‌نفع باشند؛ حتی این قشر می‌توانند در بازاریابی جهانی هم فعال باشند».
وی با تأکید بر اشتغال‌زابودن هنر و صنعت فرش گفت: «فرش و کلاً صنایع‌دستی به‌سبب خلاقیت هنری بالایی که دارند ارزش‌افزوده‌ای فراوان ایجاد می‌کنند، بنابراین دولت باید از این هنر ـ صنعت در امور بازاریابی خارجی بیشتر حمایت کند».

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code