دسته بندی : حاشیه پهن - شماره 915/07/18

به گزارش نشریه طره، آلبرت بغزیان (اقتصاددان و عضو هیئت‌ علمی ‌دانشگاه تهران)، در پاسخ به پرسشی دربارۀ وضع صادرات هنر ـ صنعت فرش پس از لغو تحریم‌ها گفت: ...

آلبرت بغزیان (اقتصاددان و عضو هیئت‌ علمی ‌دانشگاه تهران)


به گزارش نشریه طره، آلبرت بغزیان (اقتصاددان و عضو هیئت‌ علمی ‌دانشگاه تهران)، در پاسخ به پرسشی دربارۀ وضع صادرات هنر ـ صنعت فرش پس از لغو تحریم‌ها گفت: «یکی از مشکلاتی که تحریم برای کشور ایجاد کرده است دشواری ورود به بازار هدف و نیز سرمایه‌گذاری مشترک است. در بسیاری از صنایع و کالاها امکان جابه‌جایی هوایی و دریایی وجود نداشت و ما برای دور‌زدن تحریم‌ها راه انتقال از یک کشتی به کشتی دیگر در دریا را پیمودیم که این کار تخریب کالاهای صادراتی را در پی داشت».
این عضو هیئت ‌علمی ‌دانشگاه تهران در گفت و گو با طره به گشایش بازار آمریکا و اروپا اشاره می‌کند و می‌گوید: «با لغو تحریم‌ها موانع یادشده برداشته می‌شود و برای رونق کالای فرش هم بازار آمریکا و اروپا را در اختیار خواهیم داشت و هم امکان صادرات آن با کشتی، که به‌صرفه‌ترین نوع انتقال است، در خدمت تولیدکننده و صادرکننده خواهد بود».
وی می‌افزاید: «همچنین مبلغ بیمۀ کالای صادراتی با کشتی کاهش می‌یابد و از طرفی نیز دغدغۀ مصادرۀ کالا نیز برای صادرکننده برطرف می‌شود. همۀ این موارد به کاهش هزینۀ صادرات می‌انجامد و محصول ما با قیمتی کمتر به دست مشتری خارجی می‌رسد».
این اقتصاددان خاطرنشان کرد: «هرچه تحریم‌ها بیشتر طول بکشد، مشتریان فرش ایرانی ممکن است نام این کالای استراتژیک کشورمان را بیشتر فراموش کنند و از سویی با هجوم فرش ارزان‌قیمت‌تر از کشورهای رقیب به بازارهای جهانی و اشباع بازارهای خارجی از این کالا مدت ‌زمان بیشتری برای ایجاد احساس نیاز به آن در بازارها طی شود».
وی با بیان این‌‌که با لغو تحریم‌ها صادرات فرش ایرانی به بازارهای گسترده‌تر و با گردش مالی بیشتر مانند بازار آمریکای شمالی موفقیت‌آمیزتر خواهد بود، اظهار کرد: «برای عرضۀ فرش ایرانی در بازارهای آمریکا به بازاریابی مجدد این کالا نیاز داریم. اگر در سال‌های گذشته نیازی به بازاریابی نبود، الان با ورود رقیبانی که فرش‌های خود را با نام فرش ایرانی صادر می‌کنند به بازاریابی مدرن و علمی نیاز بیشتری ‌احساس می‌شود».
بغزیان با تأکید بر انجام فرایندهایی برای کمتر‌شدن هزینۀ تولید فرش در ایران که عمدتاً به دو مبحث قالی‌باف و حامل‌های انرژی اختصاص می‌یابد، گفت: «می‌توان این هزینه‌ها را در تولید انبوه‌تر کاهش داد ضمن این‌که حفظ کیفیت کالای تولیدی نیز به حفظ بازارهای هدف بسیار کمک خواهد کرد».
این اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران با تأکید بر لزوم متمرکز و منسجم‌شدن همۀ فعالیت‌های تولیدی و صادراتی فرش ایرانی در نهاد متولی این هنر ـ صنعت، ادامه داد: «اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است تخلف‌هایی در زمینۀ قاچاق فرش یا دزدی هنری از طرح‌های فرش به وقوع بپیوندد که صادرات آن را خدشه‌دار می‌کند».

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code