دسته بندی : بخش های طره - شماره 4 - شیرازه14/04/07

ساعد نیک‌ذات :: عکاس فرش از زمین ـ که مفهومِ گستره یا همان فرش را معنا می‌بخشد ـ از رویا‌ها و داستانِ گره‌ها جدا شده و […]

ساعد نیک‌ذات :: عکاس
فرش از زمین ـ که مفهومِ گستره یا همان فرش را معنا می‌بخشد ـ از رویا‌ها و داستانِ گره‌ها جدا شده و در حصار قابی تحمیلی آویزان دیوار شده است. تابلوفرش‌هایی که کمترین نشانی از پیشینه و نقش‌های برگرفته از زندگی ایرانیان ندارند. کپی‌هایی هستند از نقاشی‌های قرون وسطی تا عکس‌های سرقت‌شده از شبکه‌های اجتماعی مجازی اکنون. کم‌کم نقش‌های نیلوفر آبی، گل اناری، ترنج و بوته گل‌سرخی جای خود را به مونالیزا و تندیس داوود داده‌اند.
سود جویان بی‌هویت نمی‌دانند که بهای فرش ایرانی در سرشت ایرانی‌بودن آن است نه نمای بیرونی بیگانه با زادگاهش. اگر ۲۵۰۰ سال به جلو برویم و جنگ‌های هسته‌ای همۀ تلاش‌های آدمی را در درازای سده‌ها رنج و تلاش به نابودی کشانده باشد و در دهکدۀ کوچک جهانی تنها تابلوفرشی باقی مانده باشد، آیا نشانی از داستان گره‌های ایرانیان در آن وجود خواهد داشت؟


متن کامل را در شماره چهارم طره بخوانید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code