دسته بندی : حاج مقصود فراش16/02/29

نام: مقصود | نام‌خانوادگی: فراش توسى | شهرت: حاج مقصود فراش | نام‌ پدر: سلطان‌علی | متولد: ۱۳۲۸ | وضیت تأهل: متأهل | نام همسر: گلابتون سنابادی | تعداد فرزندان: ۲پسر (فرشید و فرشاد) و یک دختر (فرشته) که همه ازدواج کرده‌اند

طره (TORREH.net) |


نام: مقصود
نام‌خانوادگی: فراش توسى
شهرت: حاج مقصود فراش
نام‌ پدر: سلطان‌علی
متولد: ۱۳۲۸
وضیت تأهل: متأهل
نام همسر: گلابتون سنابادی
تعداد فرزندان: ۲پسر (فرشید و فرشاد) و یک دختر (فرشته) که همه ازدواج کرده‌اند
یکی از نوه‌های دختری‌اش به نام ترنج دانشجوی کارشناسی‌ فرش است
شغل: تولید و تجارت فرش


خانه ویلایی‌اش در خیابان ارگ پشت باغ ملی مشهد است. خصلت جهانگردی‌اش سبب شده است که همیشه در سفر باشد. یک آریای آبی رنگ تمیز مدل ۴۹ دارد که آن را با نخستین سود تجارت فرشش خریده است. همه ایران را با آریایش گشته و جغرافیای فرش را خوب می‌شناسد. همچنین همه فرشی‌های ایران را می‌شناسد و حداقل یک‌بار با هر کدامشان چای خورده یا معامله کرده است.
دیپلم دارد اما دیپلم قدیم که معادل فوق‌لیسانس امروزی است؛ این را خودش می‌گوید و بر این نکته تاکید دارد که سال ۴۵ دیپلم طبیعی گرفته است. اهل شعر و شاعری است و برای هر موقعیتی شعری و مثلی در چنته دارد. به هیچ‌وجه کودن نیست و با این‌که پا به سن گذاشته است روزگار امروزی را خوب درک می‌کند. تیز و بز است. در شبکه‌های اجتماعی، تلگرام، اینستاگرام و… حضور فعال دارد.
عشقش فرش‌های آنتیک و قدیمی است. عاشق سینمای کلاسیک به‌ویژه سینمای وسترن است اما بهترین فیلم زندگی‌اش زندگی شیرینِ فلینی است. شیفته مارچلو ماسترویانی است.
همان اندازه که در عالم فرش و سینما دلباخته کلاسیک هاست، پای غذا که به میان بیاید هیچ چیز برایش جای شیشلیک و شله را نمی گیرد.
کمتر پیش می آید وارد بازی های سیاسی شود اما سیاست‌مدار همه دورانش دکتر مصدق و خاتمی است.
صبح‌ها فاصله خانه تا حجره را که در خیابان خسروی است پیاده و خوشان‌خوشان می‌رود عصر هم از سمت گنبدسبز پیاده برمی‌گردد. حوالی ساعت ۸ تا ۱۲ شب چای با نبات زعفران‌اش را مزه‌مزه می‌کند و به پرسش‌های نوه‌اش ترنج که ساکن تهران است و همیشه انبوهی پرسش درباره فرش دارد در تلگرام پاسخ می‌دهد. در همه گروه‌ها هم عضو است و گاهی چیزی می‌نویسد اما بیشتر می‌خواند. دفتر خاطراتی دارد که گاهی چیزهایی را که به دیدش مهم می‌رسند یادداشت می‌کند.
زندگی خانوادگی برایش از همه چیز حتا فرش مهمتر است. برای او در دنیا دو دسته زن وجود دارد. گلابتون خانم و بقیه زنان.
دیگران او را ظریف و طناز می‌دانند.
او حاج مقصود فراش است و هر وقت حوصله کند یادداشت‌هایی می‌نویسد و آن‌ها را برای انتشار به وبگاه طره می‌دهد.


طره (TORREH.net) | پایان پیام

1 دیدگاه

  1. اتانا گفت:

    بسیار عالی.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code