دسته بندی : عکس و مکث15/10/29

طره (torreh.net) | عکس و مکث | حسین قره | عکس: محسن زین العابدینی فرش و آیین‌های شیعه چنان در تاروپود هم گره‌خورده‌اند که برای پژوهشگر هیچ شکی نمی‌گذارد که یک خانه دل و سینه برای این هر دو سوخته و خطوطش را نقش زده است.

طره (torreh.net) | عکس و مکث | حسین قره | عکس: محسن زین العابدینی


فرش و آیین‌های شیعه چنان در تاروپود هم گره‌خورده‌اند که برای پژوهشگر هیچ شکی نمی‌گذارد که یک خانه دل و سینه برای این هر دو سوخته و خطوطش را نقش زده است. قالی پرنده‌ای که روزگاری سفرهای عرفانی و فرازمانی- فرامکانی سلیمانی نبی را به انجام می‌رساند، در سفری اسرارآمیزتر تا زیر پای خانواده هاشمی سفر کرده و می‌آید تا مشهد اردهال و خون شهید سلطانعلی بن محمدباقر را به جان می‌خرد و این خون می‌شود رنگش می‌شود نقشش و… .
قالیباف ایرانی بهشت را با خون خانواده هاشمی، در عشق و ارادت به اهل‌بیت پیامبر (ص) و خون سرخ حسین (ع) می‌بیند. حوض بهشتی قالی‌های کویر ایران با گریه برای کشته‌شدگان تا ابد زنده دشت نینوا پر می‌شود و قالیباف از دار عاشقی بالا رفته بهترین دست رنج خود را نذر می‌کند برای تکیه‌ای و مسجدی. نذر قالی برای مساجد و تکیه‌های که ذکر حسین بن علی در آن می‌شود، یکی از اصلی‌ترین آیین‌های عاشورایی و شیعه‌ای است که در میان بسیاری از آیین‌ها فراموش‌شده یا کمتر دیده می‌شود. درست چون خود فرش. نذر کننده فرش چه نیتی دارد؟ می‌خواهد مجلس حسین بن علی با فرش آراسته شود. فرش مسجد و تکیه همچون گلدسته و گنبد زینت جایی است که یاد خدا و اولیایش را به‌جا می‌آوردند. این‌ یک سوی ماجراست، سوی دیگر ماجرا شاید این است تا به شهادت اشک‌های که بر فرش ریخته شده مؤمن پارسای نذر کننده بتواند برای خود در رستاخیز شفاعت به دست آورد. فرش و آیین تاروپود زندگی ایرانی را رقم‌زده‌اند و این بافته از هم جدا نمی‌شود.


سلوک قالی ایرانی از سلیمان نبی تا خانواده هاشمی

حسین قره | عکس محسن زین العابدینی

پایان پیام/ (torreh.net)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code