دسته بندی : شماره 7 و 8 - شیرازه15/06/16

شیرازه | بازخوانی ماجرای الحاق فرش به صنایع دستی در دولت دهم و جنجال‌هایی گوناگون پس از آن | گروه گزارش طره

شیرازه | بازخوانی ماجرای الحاق فرش به صنایع دستی در دولت دهم | گروه گزارش طره


  • پردۀ اول: شوک خبری

سال پُرتنش ۸۸ به آخر رسیده بود و دولت دهم برای اسفندیار رحیم‌مشائی خواب‌هایی گسترده و تازه می‌دید و ازاین‌رو یار غارش، حمید بقائی، را جایگزین او در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری کرده بود. بقایی نیز تهمینه دانیالی را عهده‌دار معاونت صنایع دستی این سازمان کرد و جنجال‌هایی گوناگون پس از آن رخ داد.
آخرین هفتۀ اسفند ماه و در روزهایی که دیگر فرصتی چندان برای واکنش‌های رسانه‌ای نبود، دانیالی در نشستی خبری چنین گفت: «صنعت فرش به معاونت صنایع دستی کشور پیوست»!
رسانه‌ها اخبار آن نشست را این‌گونه گزارش کردند:
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری از پیوستن صنعت فرش کشور به معاونت صنایع دستی با موافقت وزارت بازرگانی خبر داد و گفت که پیگیری امور این صنعت از این پس از سوی این معاونت انجام می‌شود.
تهمینه دانیالی اظهار داشت: «با واگذاری امور صنعت فرش به معاونت صنایع دستی حوزه‌های هنری و اقتصادی و بازرگانی این صنعت در این معاونت تجمیع می‌شود و هنرمندان از سردرگمی ‌خارج خواهند شد». وی با بیان این‌که این توافق‌نامه در سال ۸۹ عملیاتی می‌شود، توضیح داد: «پس از این واگذاری مرکز ملی فرش ایران و همۀ ساختار و تشکیلات وابسته به صنعت فرش به‌تدریج زیرمجموعۀ معاونت صنایع دستی خواهند شد».
ناگفته پیداست که این شوکِ خبری در روزهای پایانی سال و در آستانۀ تعطیلات نوروز فردایی پُرابهام را در برابر متولیِ فرش و فعالان این هنر ـ صنعت قرار داد.

  • سازهای مخالف کوک شدند

در حرکتی شگفت اتحادیه‌ها و تشکل‌های فرش دست‌باف در سراسر کشور یک‌پارچه و هماهنگ موضع‌گیری کردند و مخالفت خود را با این تصمیم نشان دادند. آن‌چه در این اعلام مواضع مشهود بود هماهنگی چشمگیر تشکل‌ها و ذی‌نفعان فرش در انتقال این پیام بود که اگرچه منتقد عملکرد متولیِ کنونی فرش، مرکز ملی فرش ایران و وزارت بازرگانی، هستیم اما از چاله به چاه‌افتادن را برنمی‌گزینیم.


متن کامل را در شماره هفت و هشت دوماهنامه طره بخوانید | خرید آنلاین این شماره

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code