دسته بندی : حاج مقصود فراش16/03/22

قالیباف ها در سالی که گذشت هم حال و روزشان خوش نشد و با هول و ولا روزگار گذراندند که آیا بیمه می شوند یا اگر بیمه هستند مبادا که بیمه شان قطع شود!

نشریه فرش دستباف ایران طره | TORREH.net | حاج مقصود تقدیم می‌کند: بیمه قالیبافی؛ نیاز امروز، پشتوانه فردا؟!


امروز به حول و قوه الهی در معیت گلابتون خانم سفر را آغاز کردیم. البته مقصد مشخصی رو مشخص نکردیم و با آریا زدیم به جاده که می گویند لذتی که در بی مقصد رفتن هست در انتقام نیست.
دیروز یکی از تاجرهای اسمی تهران عکس یک قالیچه “بزم خیامی” برایم فرستاد و مظنه قیمت خواست. اینجوری بود که یکبارگی دلم پر زد برای خیام. گلابتون خانم نوار “ترانه های خیام” آقامون شجریان رو هم گذاشت تو ضبط و تا خود نیشابور نیوشیدیم که:

می نوش که عمر جاودانی اینست
خود حاصلت از دور جوانی اینست
هنگام گل و مل است و یاران سرمست
خوش باش دمی که زندگانی اینست

پس از زیارت آرامگاه خیام، دیدم گوشیم زنگ می خوره و یکی از بافنده های پنجه طلایی قدیمم است که قبل این برنامه هدفمندی یارانه ها هدفمندانه فرش می بافت و یک زمانی هم سرکارگر کارگاه های بافت فرش های بزرگ پارچه بود. نمی دونم از کجا فهمیده بود آمدم به نیشابور و با قسم و آیه که بیا با هم یک استکان چایی بخوریم. گلابتون خانم رو فرستادم زیارت امام زاده محروق و رفتم دیداری تازه کنم با حاج جلیل.
وقتی که از پیشش برگشتم بدجور دلم گرفت. اونقدر دلش پر بود و غم داشت که اگر غم را چو آتش دود بودی؛ جهان تاریک گشتی جاودانه.
گفتم حالا یک دو سه خطی بنویسم تا بعد…
سال ۹۴ برای قالیباف جماعت همچنان به سختی گذشت. اصلاً منظورم این همشهری خودمون نیست که رفته بلدیه پایتخت رو سامون بده. منظورم زنان و مردانی است که گره بر گره می زنند تا شاید گرهی از معیشتشان باز شود.
قالیباف ها در سالی که گذشت هم حال و روزشان خوش نشد و با هول و ولا روزگار گذراندند که آیا بیمه می شوند یا اگر بیمه هستند مبادا که بیمه شان قطع شود!
انگار این مشکلات بیمه قالیبافى قرار نیست به این زودى ها حل بشه و دولت با این وضع فروش نفت و بى پولى، براى سال ٩۵ هم پول کافى نداره تا دهن تامین اجتماعى رو ببنده.
شنیدم تامین اجتماعى ها به شدت به ضرب المثل “هر قدر پول بدى آش میخورى” معتقدن و براى بیمه کردن قالیبافا حداقل دو هزار میلیارد تومن تو سال ٩۵ مطالبه کردن!!
حالا تو این وضعیت نوه ام ترنج جانم از من مى پرسه چرا زور مرکز ملى فرش به اینا نمى رسه؟ مى پرسه این چه جور متولى فرشه که بى دست و پاست؟!
هیچى نگم بهتره ولى بعضى وقتها یاد حکایت پادشاه و کنیز مولوى مى افتم.
همون پادشاهى که دلباخته کنیزک شده بود و وقتى به دستش آورد، دختره گرفتار مریضى شد.

آن یکى خر داشت و پالانش نبود / یافت پالان، گرگ خر را در ربود

فرش ما هم هى گفتن متولى نداره و بى صاحب مونده. بعد که براش متولى درست کردن، بى اختیار و بى امکانات ولش کردن به امون خدا!!
خواستن از تعدد و تشتت متولى هاى ریز و درشت کم کنن و یه متولى درست و درمون براش درست کنن اما: “از قضا سرکنگبین صفرا فزود”!
ولش کن. هیچى نگم بهتره. غرض این که برای قالیبافها قانون بیمه گذاشتن اما برای تامین پولش خوابی ندیدن انگار!
گلابتون خانم که از زیارت برگشت، فاتحه اى نثار خیام و عطار و کمال الملک و دیگر اسیران خاک نیشابور کردیم و باز زدیم به جاده و سفر را بى هدف به سوى دیگرى پى گرفتیم.  ولى این دغدغه راحتم نگذاشت که آیا کسى به فکر حاج جلیل ها هست؟


نشریه فرش دستباف ایران طره | TORREH.net | پایان پیام

1 دیدگاه

  1. کورش گفت:

    درود بر شما بودجه درخواستی برای ادامه پوشش بیمه شدگان و پذیرش حدود ۱۰۰ هزار نفر متقاضی جدید در سال ۹۵ حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان است.
    البته از زیاده خواهی سازمان تامین اجتماعی و نادیده گرفتن قوانین و بخشنامه های صادره توسط ادارات کل سازمان تامین اجتماعی در بازرسی ها نباید به سادگی گذشت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code