دسته بندی : اخبار فرش21/06/19

خبر حذف شدن اعتبار بیمه قالی‌بافان و شاغلان صنایع‌دستی از بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی کام هنرمندان و فعالان این بخش را تلخ کرده است.

نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net | کم‌لطفی مجلس یازدهم به هنرمندان و فعالان فرش دست‌باف و صنایع‌دستی ایران با حذف اعتبار بیمه این گروه از بودجه ۱۴۰۰ عیان شد.


خبر حذف شدن اعتبار بیمه قالی‌بافان و شاغلان صنایع‌دستی از بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی کام هنرمندان و فعالان این بخش را تلخ کرده است.

به گزارش طره، در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه سال ۱۴۰۰، مبلغ ۱۱۳۱۶۵۸۴ میلیون ریال برای «حق بیمه سهم دولت بیمه پایه اجتماعی قالی‌بافان، بافندگان و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار» در نظر گرفته شده بود که این ردیف اعتباری در بررسی‌های اولیه کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس شورای اسلامی نیز به تأیید و تصویب رسید.

برپایه این گزارش با وجود پیش‌بینی‌ها و تأییدهای قبلی، در آخرین ابلاغیه‌ای که به‌عنوان قانونی نهایی بودجه ۱۴۰۰ از سوی رئیس مجلس به دولت رسیده است، ردیف یادشده حذف شده و تداوم بیمه مشمولان «قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار» ناممکن شده است.

آن‌گونه که از آخرین تغییرات دقیقه نودی در بودجه امسال برمی‌آید، مجلس‌نشینان پس از حذف اعتبار بیمه قالی‌بافان، در یکی از تبصره‌های بودجه (بند «و» از تبصره ۲) به دولت اجازه داده‌اند از محل فروش سهام نسبت به تأدیه بخشی از دیون سازمان تأمین اجتماعی -که یکی از شاخه‌های آن قالی‌بافان هستند- اقدام کند.

با این وصف مجلسی که با شعار «حمایت از محرومان» و با پسوند «انقلابی» آغاز به کار کرد، در نخستین اقدام بودجه‌ای خود به حذف بیمه قالی‌بافان و شاغلان صنایع‌دستی پرداخت و روشن نیست چه ردیف‌های هزینه‌ای و چه ضرورت‌هایی برای هزینه کردن، اولویتی بیش از این هنرمندان گمنام و اغلب نابرخوردار جامعه داشته‌اند!

در همین زمینه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با آگاه شدن دیرهنگام از این موضوع، در نامه‌ای به تاریخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ به رئیس سازمان برنامه و بودجه، ناممکن شدن تداوم بیمه قالی‌بافان را گوشزد کرده و خواستار اولویت بخشیدن به قالی‌بافان یا یافتن محل دیگر برای تأمین اعتبار اجرای قانون شده است.

متن نامه محمد شریعتمداری به محمدباقر نوبخت به این شرح است:

«جناب آقای نوبخت

معاون محترم رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه

با سلام و احترام

همان‌گونه که مستحضرید در بند (ش) تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ و قانون بیمه‌های اجتماعی و قالی‌بافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی شناسنامه‌دار (کددار) مصوب ۱۳۸۸٫۵٫۸ مجلس شورای اسلامی مقرر گردیده تا ده بیست و هفتم حق بیمه رانندگان، بیست بیست و هفتم حق بیمه خادمین ثابت مساجد، کارگران باربر و قالی‌بافان، بافندگان و شاغلان صنایع‌دستی شناسنامه‌دار (کددار) از محل اعتبارات عمومی تامین و پرداخت شود که در سال ۱۳۸۶ ردیفی ذیل وزارت متبوع ایجاد و اعتبار آن در قانون بودجه و مصوب می‌گردید.

در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز ذیل برنامه توسعه خدمات بیمه‌ای از محل بند ۱۱ – ۲۵ جدول تبصره یارانه‌ها (پیوست۱) اعتباری به مبلغ ۲۰۷۰۰ میلیارد ریال در ردیف وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بابت موارد مذکور پیش‌بینی گردید که در تاریخ ۹۹٫۱۲٫۲۶ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۹۹٫۱۲٫۲۷ به تایید شورای نگهبان رسید و نهایتا طی نامه شماره ۳۰۰٫۱۰۵۶۲۸ مورخ ۹۹٫۱۲٫۲۷ از طرف رئیس محترم مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ گردید.

ولی متاسفانه در ابلاغیه شماره ۳۰۰٫۴۴۱۷ مورخ ۹۹٫۱۲٫۲۷ مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۱۴۰۰٫۱٫۲۵ توسط دولت وصول گردیده اعتبار مذبور از جدول تبصره ۱۴ حذف و صرف عنوان باربران و خادمین مساجد بدون اعتبار بند ۱۳ جدول ۱۳ جدول تبصره ۱۴ (پیوست ۳) اضافه شده است.

با عنایت به شرح این موضوع در بند «و» تبصره ۲ و نظر به پیگیری مستمر گروه‌های هدف و حساسیت‌های به وجود آمده در صنوف مربوطه خواهشمند است دستور فرمایید تامین منافع مربوط به حق بیمه سهم دولت قالی‌بافان، بافندگان و شاغلان صنایع‌دستی شناسنامه‌دار (کددار)، رانندگان و باربران و خادمین مساجد در این نامه بند (و) تبصره ۲ به صورت مشخص درج و تخصیص آن در اولویت قرار گیرد یا از محل مصارف هدفمندی یارانه‌ها (بند ۱۳ – جدول تبصره ۱۴) تامین و ابلاغ شود تا امکان تداوم بیمه اقشار مشمول و اجرای تکالیف قانونی محموله به این دستگاه میسر گردد.»

شایان ذکر است در چند ساله اخیر همواره تأمین اعتبار لازم برای اجرای کامل «قانون بیمه‌های اجتماعی قالی‌بافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار» با دشواری رو‌به‌رو بوده و علی‌رغم تلاش‌ها و پیگیری‌های نهادها و فعالان فرش، اعتبار مصوب تنها پاسخگوی تداوم بیمه‌پردازی بیمه‌شدگان پیشین بوده است. به بیان دیگر سازمان تأمین اجتماعی با توجه به کم بودن اعتبار مصوب، از پذیرش قالی‌بافان جدید سر باز زده و صرفاً نسبت به پوشش بیمه‌شدگان قبلی اقدام می‌کرد؛ اما با کم‌لطفی اخیر از سوی مجلس، همان بیمه‌شدگان پیشین نیز دچار مشکل شده و از این پس با همان پوشش حداقلی نیز باید وداع کرد.


همچنین بخوانید:

ما خودِ دردیم … | نگاهی گذرا به افت‌وخیزهای قانون بیمه قالی‌بافی از آغاز تاکنون

حذف اعتبار بیمه قالیبافان؛ جفای پنهان


نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net | پایان پیام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code