کرول بیر (پژوهشیار موزهبافتهها و پارچهها؛ واشنگتن) برگردان: طاهر رضازاده زمانی که شخص به یک قالی شرقی در بافتار هنر غرب مینگرد، معمولاً رنگها و طرحهای […]
برچسب ها
دوماهنامه طره - دوماهنامه فرش - ریاضیات در قالی - شماره 5 و 6 - شماره پنج و شش - طاهر رضازاده - طره - فرش - فرش ایران - فرش دستباف - فرش و موسیقی - قالی - قالی های شرقی - کرول بیر - مجله - مجله فرشکرول بیر (پژوهشیار موزهبافتهها و پارچهها؛ واشنگتن)
برگردان: طاهر رضازاده
زمانی که شخص به یک قالی شرقی در بافتار هنر غرب مینگرد، معمولاً رنگها و طرحهای پرمایه و احتمالاً اختلاف متن با حواشی را میبیند. نگرندۀ تیزبین چهبسا به سطحیبودن نقوش برهمفشردۀ متن و خطیبودن نقوش مکرر حواشی پی ببرد. هرنقشی، خواه در متن خواه در حاشیه، از اجزای متعددی ساخته شده که جملگی طبق اصول تقارن اغلب به چاشنی تقارنشکنی به تکرار رسیده است. امروزه، اصول ریاضیِ ساختن نقش برطبق تکرار متقارن معروف است، اما جوانب ریاضی شکلگیری نقش در مطالعات قالی شرقی بهجد مطرح نشده یا بهسود ادراک رنگ و شکل یا مطالعه خاستگاه قومی و اجتماعی در شمار نیامده است. این مقاله در پی نشان دادن بخشی از جنبههای ریاضی در قالیهای شرقی است که هم از اجزای ضروری و جدانشدنی شکل آنهاست و هم در شاکلۀ بصری آنها آشکار است.
متن کامل را در طره 5 و 6 بخوانید