دسته بندی : شماره 7 و 8 - شیرازه15/06/12

شیرازه | گفت‌و‌گوی طره با دکتر بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری | سپیده شجاعی

شیرازه | گفت‌و‌گوی طره با دکتر بهمن نامور مطلق | سپیده شجاعی


در دولت‌های نهم و دهم چند‌باری بحث انتقال تولی‌گریِ فرش دست‌باف از وزارت بازرگانی به سازمان میراث فرهنگی مطرح شد و با هر بار طرح این موضوع چند ماهی فعالیت‌های متولیِ فرش دچار تعلیق و بلاتکلیفی می‌شد و موجی از نگرانی نیز در میان اهالی این هنر ـ صنعت به‌وجود می‌آمد. اما در دولت کنونی دو مجموعه به جای رقابت رسم رفاقت را برگزیده‌اند و در مصاحبه‌ها و اخباری که از دو سوی این ماجرا منتشر می‌شود بر همکاری و هم‌افزایی تأکید می‌کنند و فارغ از آن‌که کدام‌یک باید به دیگری بپیوندد نزدیک‌شدن را می‌پسندند. بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری، در همین زمینه گفت‌و‌گو با طره را پذیرفت.


طره: آیا فرش دست‌باف با ویژگی‌هایش و با تنوعی که در جنبه‌های گوناگون اقتصادی، تاریخی، فرهنگی، و هنری دارد می‌تواند یک مدیریت و سیاست‌گذاری واحد داشته باشد؟
مشکل فرش با صنایع دستی هم‌خوانی دارد. سرشت این‌ها با باقی حوزه‌ها تفاوت دارد؛ به این شکل که فرش و صنایع دستی از معدود حوزه‌های هیبرید ـ پیوندی ـ هستند. به این دلیل که هم جنبۀ صنعتی و بازرگانی و هم جنبۀ هنری و فرهنگیِ قوی دارند. باقی حوزه‌ها یا جنبۀ تجاری و اقتصادیشان قوی است، مانند وزارت اقتصاد یا صنعت و معدن و تجارت یا جنبۀ فرهنگی غلبه دارد، مانند وزارت ارشاد یا آموزش و پرورش؛ اما متأسفانه یا خوشبختانه فرش و صنایع دستی جنبه اقتصادی و فرهنگی‌شان در حالت تعادل قرار دارد و نه جنبه فرهنگی غالب است نه اقتصادی. البته داشتن حوزه‌های هم‌زمان فرهنگی و اقتصادی امتیاز است، چون دو مسئله را با یک نوع کالا حل می‌کند.


متن کامل را در شماره هفت و هشت دوماهنامه طره بخوانید | خرید آنلاین این شماره

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code