دکتر نازیلا دریایی قالی ایرانی مخاطب را بهسادگی به عمق آن نمیرساند و بهآسانی نمیتوانیم به نقطهای برسیم که عنصر غالب در متن فرش خود را […]
برچسب ها
دکتر نازیلا دریایی - دوماهنامه طره - دوماهنامه فرش - شماره 5 و 6 - شماره پنج و شش - طره - فرش - فرش ایران - فرش دستباف - فرش و موسیقی - قالی - مجله - مجله فرش - نازیلا دریاییدکتر نازیلا دریایی
قالی ایرانی مخاطب را بهسادگی به عمق آن نمیرساند و بهآسانی نمیتوانیم به نقطهای برسیم که عنصر غالب در متن فرش خود را نشان دهد. چگونه سادهبافی میکنیم، چگونه به حاشیۀ فرش وارد میشویم، چگونه از حاشیۀ ساده به حاشیۀ پیچیده و اصلی میرسیم، و چگونه پس از آن یکسری حاشیههای باریک دیگر مینشانیم و خط حاشیه و متن را جدا میکنیم و وارد متن میشویم و به یک عنصر شاخص در متن فرش میرسیم. همانگونه که رنگها با کنار هم قرارگرفتن میتوانند موجد هماهنگی باشند، نتهای موسیقی نیز با ترکیب و کنار هم قرارگرفتن مبین نوعی هماهنگی و انسجام هستند. نت در زمان خود را میگسترد و رنگ قالی بر پهنۀ بافت نمود مییابد. نت در حافظۀ شنیداری ما معطوف به لحظه است و رنگ در هر زمانی قابل رجعت، تکرار و دیدار است.
متن کامل را در طره 5 و 6 بخوانید