دسته بندی : اخبار فرش15/04/22

در نشست هم اندیشی برای حضور شایسته فرش دستباف ایران در بازار چین، بر همدلی و مشارکت گروهی برای توسعه صادرات این هنر- صنعت به کشور […]

در نشست هم اندیشی برای حضور شایسته فرش دستباف ایران در بازار چین، بر همدلی و مشارکت گروهی برای توسعه صادرات این هنر- صنعت به کشور چین تاکید شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، در این نشست سرپرست مرکز ملی فرش ایران با اشاره به دیدگاه های متفاوتی که نسبت به بازار فرش دستباف چین مطرح می شود گفت: از یک سو در رسانه ها شاهد اظهار نظرهایی بدبینانه و گاه غیرواقعی درباره رقیبی قدرتمند به نام چین هستیم که بازار فرش ایرانی را قبضه کرده و مدام در حال کپی برداری از طرح و نقشه های ماست و از یک سو دیگرانی که در نگاهی کاملاً خوش بینانه بازار چین را بستری آماده برای ورود فرش ایرانی می دانند. حمید کارگر با بیان اینکه باید با شناخت مناسب به این بازار ورود پیدا کرد گفت: آنچه از آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی است به دست می آیداین است که در دهه اخیر میزان واردات فرش ایران به کشور چین از ۸ هزار دلار به ۸ میلیون دلار رسیده است که روندی به شدت رو به رشد را نشان می دهد هرچند که هنوز عدد کوچکی است.
وی افزود: از سوی دیگر آمار صادرات فرش دستباف چین به دیگر کشورها نیز در دهه اخیر روندی کاهشی طی کرده است و از این رو نمی توان نسبت به این بازار بی توجه بود. کارگر ادامه داد: مرکز ملی فرش ایران در چند ساله اخیر تلاش کرده با اعزام هیات های تجاری، حمایت از برگزاری نمایشگاه ها و حمایت از طرح های تحقیقاتی گام هایی را برای توسعه صادرات این هنر- صنعت بردارد. وی هدف از برگزاری این نشست هم اندیشی را ترسیم دستیابی به راهکارهای عملیاتی با مشارکت فعالان حوزه فرش دستباف در دو بخش تبلیغ و تحقیق در بازار چین عنوان کرد.
حمید کارگر افزود: تحقیقات بازاریابی برای شناخت این بازار گسترده و در گام بعدی تبلیغات مناسب در کشور چین از برنامه های اولویت دار مرکز ملی فرش ایران است که با دریافت راهکارها و پیشنهادات مناسب از سوی فعالان این حوزه می توانیم حضور موثرتر و کم هزینه تری در بازار فرش چین تجربه کنیم. در ادامه این جلسه تجار و فعالان حوزه فرش دستباف در بازار چین با تاکید بر ضرورت حضور شایسته فرش دستباف در بازارهای هدف، آمادگی خود را برای همراهی در این زمینه اعلام کردند. حاضران در این نشست ضمن طرح دیدگاه های خود به فهرست کردن مشکلات کنونی بازرگانان فرش ایرانی در چین اشاره کردند که فقدان هماهنگی و انسجام میان این گروه، رقابت های منفی میان فعالان فرش ایران، کاهش شدید قیمت تابلوفرش در چین، نبود تبلیغات مناسب، کمبود دفتر و پایگاهی برای تجار فرش ایران در چین، نشناختن بازار و سلایق چینی ها، نبود ابزار و سیستم نظارتی و کنترلی بر تجارت فرش در چین و فقدان برنامه بلندمدت برای حضور در این بازار نوپدید، از جمله این مشکلات بود.
در این جلسه بر ضرورت تبلیغات و در کنار آن برگزاری دوره های آموزشی درباره بازارشناسی و بازاریابی برای تغییر دیدگاه جامعه سنتی فرش و هدایت و راهنمایی آنها برای استفاده از ابزارهای نوین اطلاع رسانی و تبلیغی برای حضوری موفق و پایدارتر در این بازارها تاکید شد. پس از صحبت های فعالان این حوزه کارگر تاکید کرد: مرکز ملی فرش ایران برای ترسیم نقشه راه خود نیازمند مشارکت و مشورت با فعالان حوزه فرش است. سرپرست مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: در سال جاری افزون بر اجرایی شدن طرح تحقیقاتی برای شناخت بازار چین و اقتضائات و الزامات آن، گام های ابتدایی برای تبلیغ فرش ایرانی در این بازار نیز برداشته می شود که تولید تیزر و فیلم های کوتاه و دعوت از طراحان دکوراسیون داخلی چین برای آشنا ساختن آنها با فرش ایرانی از جمله موارد در حال بررسی است. گفتنی است، نشست “هم اندیشی برای حضور شایسته فرش دستباف ایران در بازار چین” با حضور تجار و فعالان حوزه فرش دستباف در بازار چین برگزارشد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code