دسته بندی : بخش های طره - ترنج - شماره 414/03/13

گفت‌وگوی ویژۀ طره با دکتر سارا شریعتی می‌نشیند و سر حوصله ابهام‌های ذهنت را به هم گره می‌زند، گره‌ای می‌شود روی گره‌های قبلی و درست لحظه‌ای […]

گفت‌وگوی ویژۀ طره با دکتر سارا شریعتی
می‌نشیند و سر حوصله ابهام‌های ذهنت را به هم گره می‌زند، گره‌ای می‌شود روی گره‌های قبلی و درست لحظه‌ای که فکر می‌کنی موضوع خیلی پیچیده شده است، پیچیده‌تر از آن که گشودنی باشد، راه‌حل‌ها را می‌گوید.
سارا شریعتی، دارای دکتری جامعه‌شناسی است و جامعه‌شناسی هنر از دغدغه‌ها و یکی از حوزه‌های مطالعاتی‌اش، دغدغه‌ای که در کلاس‌هایش در دانشگاه تهران دارد، درباره‌اش با دانشجوها صحبت می‌کند و به نظر می‌رسد در همین کلاس‌ها بوده که دغدغۀ «جامعه شناسی هنرهای ما» برای او پررنگ شده است.
آنچه طره را با دکتر شریعتی گره زد دغدغه‌های او دربارۀ «جامعه‌شناسی هنرهای ما»ست و فرش، که به‌گفتۀ او عالی‌ترین جلوۀ هنر ایرانی است. این گفت‌و‌گو با بسیاری از گفت‌و‌گوها تفاوت دارد. این تفاوت نه در شخص مصاحبه‌شونده، که در تعمق دکتر سارا شریعتی است بر موضوع و دغدغه‌ای که دارد: دغدغۀ شناخت دقیق از جامعه‌شناسی هنرهای ما از اولین مرحلۀ تولید تا آخرین حلقۀ مصرف.
این گفت‌و‌گو می‌تواند همچون نقشۀ راه عمل کند. دکتر شریعتی در این گفت‌و‌گو «فرش» را وسط می‌گذارد و از زاویه‌های گوناگون پرسش های متفاوت و بسیاری دربارۀ فرش مطرح می‌کند و پس از طرح پرسش‌ به پرسش‌های اساسی پاسخ می‌دهد و در آخرْ پرسش‌های بی‌پاسخ را چاره‌جویی می‌کند. دکتر شریعتی در این گفت‌وگو «چگونه اندیشیدن دربارۀ فرش» را آموزش می‌دهد.


متن کامل این گفت و گو را در شماره چهارم طره بخوانید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code