بررسی پایاننامۀ کارشناسیارشد نوشتۀ حجتالله رشادی با عنوانِ سیرتحول تصویربافی در فرش ایران از دیرباز تاکنون سحر ایلخان بیش از دو سده است که تصویر بافی […]
برچسب ها
پایان نامه فرش - تابلو فرش - تصویر بافی - حجتالله رشادی - دانشجویان - دوماهنامه طره - دوماهنامه فرش - رشته فرش - سحر ایلخان - شماره چهارم - طره - فرش - فرش ایران - فرش دستباف - مجله - مجله فرشبررسی پایاننامۀ کارشناسیارشد نوشتۀ حجتالله رشادی با عنوانِ
سیرتحول تصویربافی در فرش ایران از دیرباز تاکنون
سحر ایلخان
بیش از دو سده است که تصویر بافی در فرش ایران آغاز شده و در حال حاضر بخش بزرگی از تولیدات را به خود اختصاص داده است. روند افزایشی این تولیدات بدون درنظرگرفتن سابقه و هویت فرشبافی ایران عامل و انگیزهای شده است که رشادی به این موضوع بپردازد. از نظر او، با کنار هم قراردادن فرشهای تصویری دوران گذشته و فرشهای تصویری کنونی، تغییرات و تحولات این گونه فرشبافی در کمتر از دو سده قابل ملاحظه است.
قالیهای تصویری بهلحاظ جدیدبودن طرح و نحوۀ پرداختن به موضوع در هیچ گروه و طبقهبندی معمول و رایجی قرار نمیگیرد. تناولی قالیهای تصویری را قالیهایی میداند که پرداختن به انسان و گاه حیوان در مقیاسی غیرمعمول را موضوع کار خود قرار دادهاند. نگارنده با بیان این تعریف محدودۀ پژوهش خود را مشخص میکند. او قالیهای شکارگاهی و قالیهایی را که در آنها نقش انسان و حیوان همسطح سایر نقوش زینتی است در گروه قالیهای تصویری طبقهبندی نمیکند.
متن کامل این مطلب را در شماره چهارم طره بخوانید