دسته بندی : اخبار طره16/02/06

طره (torreh.net) | گفت‌وگو با سید محمدمهدی میرزاامینی مدیر وبگاه طره درباره چگونگی اجرای انتخابات چهره سال فرش دست‌باف ایران

طره (torreh.net) | گفت‌وگو با سید محمدمهدی میرزاامینی مدیر وبگاه طره درباره چگونگی اجرای انتخابات چهره سال فرش دست‌باف ایران


برنامه چهره سال فرش دستباف ایران از آبان ماه سال ۹۴ کلید خورد و با استقبال خوبی از سوی جامعه فرش ایران روبرو شد. اکنون‌که به روزهای پایانی ارائه پیشنهاد چهره سال نزدیک و وارد فازهای دوم و سوم این برنامه می‌شویم گفت‌وگویی کرده‌ایم با مدیر وبگاه طره که بخش فنی و حساس رأی‌گیری به عهده او و گروهش است تا به پرسش‌ها و دغدغه‌های متداولی که این روزها بسیار از سوی جامعه فرش ایران از ما پرسیده می‌شود پاسخ گوید.

لطفاً درباره مراحل اجرای انتخابات چهره سال فرش دستباف توضیح دهید. چهره‌ها چطور پیشنهاد شدند؟
برای معرفی چهره سال ۹۴ فرش دست‌باف ما سه مرحله برنامه‌ریزی‌شده داریم. مرحله اول معرفی چهره‌ها است. در این مرحله نشریه طره از همه فعالان و دوستداران فرش دعوت کرد تا چهره‌هایی را که شرایط انتخاب به‌عنوان چهره سال ۹۴ دارند، معرفی کنند. برای همین در این مرحله ما محدودیتی در اعلام اسامی نداریم و هرکسی می‌تواند هر تعداد چهره را با دلایل کافی معرفی کند.
در این مرحله فقط اسامی پیشنهادی با دلیل معرفی می‌شوند و محدودیت فنی هم وجود ندارد حتی در این مرحله ما مشخصاتی از قبیل اطلاعات تماس یا … را هم نمی‌خواهیم تا هیچ‌گونه محدودیتی برای معرفی چهره وجود نداشته باشد. تا الان چهره‌ها یک‌به‌یک معرفی‌شده‌اند و البته هنوز هم معرفی می‌شوند. هرکدام از چهره‌های پیشنهادی پس از بررسی اجمالی توسط کارگروه تخصصی طره با این شرط که آیا دلایل اعلام‌شده مربوط به سال ۹۴ و فرش دست‌باف است یا خیر به فهرست چهره‌ها افزوده می‌شوند. البته بخشی را هم ایجاد کردیم که چهره‌های پیشنهادی که دلیل روشنی بر فعالیت مربوط به فرش و مشخصاً سال ۹۴ ندارند در آن جای گرفته‌اند. طبیعی است که این چهره‌ها قطعاً نمی‌توانند در ده نامزد نهایی باشند؛ مگر این‌که پیشنهاددهندگان مستندات کافی ارائه دهند.

اگر نمی‌توانند باشند پس اساساً چرا اعلام کردید؟
به دو دلیل؛ اولاً شک و شبه‌ای نباشد که چهره‌ای پیشنهادشده اما ما به هر دلیلی ندیدیم؛ و دلیل دیگر این‌که اگر احیاناً کسی اعتراضی به نظر کارگروه تخصصی طره دارد با دلایل قوی‌تر اعتراض خود را اعلام کند تا بررسی بیشتری روی آن صورت بگیرد و اگر دلایل شامل شرایط انتخاب چهره می‌شد به فهرست اصلی اضافه شوند.

ده نامزد اصلی چگونه انتخاب می‌شوند؟
خوب این دقیقاً مرحله دوم کار است. در این مرحله ۱۰ چهره شاخص‌تر از مجموعه چهره‌های پیشنهادی که شرایط کلی چهره سال را دارند گزینش می‌شوند. عوامل مختلفی در این گزینش مؤثر است که در جلسات متعددی که با مشورت گروه کارشناسانی که در این گزینش به یاری طره آمده‌اند انجام می‌شود. این جلسات از هم‌اکنون آغازشده است و رزومه تک‌تک افراد پیشنهادی در سال جاری توسط این گروه در حال بررسی است. عواملی مثل تأثیرگذاری اقدامات، فراگیری آن‌ها، تعدد فعالیت‌ها، میزان اهمیت و … مدنظر است؛ که البته کاری سخت و شاید پرتنش است!

انتخابات چگونه انجام می‌شود؟
خوب این مرحله پایانی معرفی چهره سال است. از ۱۰ چهره نامزد دریافت عنوان چهره برتر سال ۹۴ فرش دست‌باف ایران باید یک نفر با انتخاب مردم معرفی شود؛ یعنی ما یک انتخاب فراگیر داریم و باید ابزاری فراهم کنیم که هرکسی امکان شرکت در آن را داشته باشد و البته دقت آن‌هم بالا باشد. برای انجام چنین نظرسنجی ما گزینه‌های زیادی را نداشتیم؛ یعنی یا می‌توانیم از طریق فرم‌های پویا تحت وب یا از طریق سامانه پیامکی یک نظرسنجی فراگیر را انجام دهیم. گزینه اول محدودیت‌هایی را شامل می‌شود از قبیل سرعت و دسترسی به اینترنت و البته امنیت و نوع گزارش‌گیری لحظه‌ای؛ اما گزینه دوم هم از نظر امنیت و هم دسترسی گزینه بهتری است. پس تصمیم گرفتیم نظرسنجی نهایی را از طریق یک سامانه مجهز پیامکی انجام دهیم. ما ۱۰ چهره خواهیم داشت که به ترتیب حروف الفبا رتبه‌بندی می‌شوند و هرکدام یک عدد بین ۱ تا ۱۰ دارند. در زمان‌بندی انجام نظرسنجی کافی است هرکدام از علاقه‌مندان به شرکت در نظرسنجی عدد چهره موردنظرش را به شماره ۱۰۰۰۶۲۴۸ پیامک کند. پس از ارسال پیامک هم برای اطمینان از رأی ارسالی پاسخ از طرف اپراتور مبنی بر تأیید چهره برای شرکت‌کننده ارسال می‌شود.
البته یک نکته را باید مدنظر داشت که رأی شرکت‌کننده به‌درستی در سامانه ثبت شود. حتماً عدد گزینه موردنظر را به انگلیسی وارد کنند و از نوشتن حروف یا ثبت عدد گزینه به فارسی بپرهیزند چون در این شرایط نظر آن‌ها در سامانه ثبت نمی‌شود!

درصد سلامت انتخابات تا چه اندازه است؟
از نظر فنی صد در صد! دسترسی به سامانه نظرسنجی پیامکی تنها در اختیار مجموعه طره است که مسئولیت برگزاری این نظرسنجی را بر عهده دارد؛ و از نظر امنیت شبکه و سامانه هم با متخصصان این حوزه مشورت‌های لازم انجام‌گرفته است که نهایتاً با یک شرکت کاملاً حرفه‌ای و اپراتور مناسب قرارداد همکاری بسته‌شده و شرایط کاملاً کنترل‌شده است و برای همه جوانب برنامه‌ریزی لازم انجام‌شده است. برای اطمینان بیشتر هم سعی می‌کنیم به‌صورت متناوب گزارش روزانه از آرا – مثلاً هر ۱۲ ساعت یک‌بار – را در خروجی وبگاه طره ثبت کنیم.

هر کس چند بار می‌تواند رأی بدهد؟
سامانه نظرسنجی پیامکی به‌گونه‌ای طراحی‌شده که هر شماره تلفن همراه فقط یک‌بار می‌تواند در این نظرسنجی در زمان‌بندی اعلام‌شده شرکت کند؛ یعنی یک‌بار می‌تواند در این شرایط به شماره اعلام‌شده پیامک بدهد که درنتیجه نظرسنجی مؤثر باشد؛ و اگر بیشتر از یک‌بار در نظرسنجی با همان شماره منحصربه‌فرد شرکت کند درنتیجه مؤثر نخواهد بود. لیست تلفن‌هایی هم که رأی آن‌ها در نظرسنجی ثبت‌شده قابل‌بررسی است که خلاف این نکته را نشان ندهد.
البته ممکن است که من دو شماره تلفن همراه داشته باشم و دو بار به یک گزینه رأی دهم! یا از تلفن افراد مختلف استفاده کنم و به چهره منتخب خودم رأی دهم. این مورد امروز ممکن است در هر نظرسنجی پیامکی که امروزه تعداد و اعتبارشان هم کم نیست اتفاق بیفتد اما در حجم گسترده این درصد محدود که با این حربه اقدام به ثبت رأی بیشتر می‌کنند درنتیجه نهایی تأثیری نخواهند داشت.

درباره زمان‌بندی انتخابات توضیح دهید.
طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا ۲۰ بهمن‌ماه فرصت اعلام پیشنهادها است. بعدازاین تاریخ ۱۰ نامزد منتخب که توضیح شرایط انتخاب آن‌ها را در بالا دادم معرفی می‌شوند. از تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه یعنی دقیقاً از بامداد ۲۷ بهمن تا ساعت ۲۴ دوم اسفندماه فرصت برای شرکت در نظرسنجی نهایی است. پس از اتمام نظرسنجی چهره سال ۱۳۹۴ فرش دست‌باف ایران به‌صورت رسمی در خروجی وبگاه طره رسماً اعلام خواهد شد.


پایان پیام (torreh.net)

5 دیدگاه

  1. م.دیباج گفت:

    مدت زمان رای گیری و انتخاب این ده نفر را واضح تر توضیح دهید

    • سلام
      اعلام اسامی ده نامزد منتخب: ۲۱ بهمن
      اطلاع رسانی عمومی: ۲۱ تا ۲۷ بهمن
      آغاز نظر سنجی عمومی: ۲۷ بهمن
      پایان نظرسنجی عمومی: ۲ اسفند

  2. هادي سالميان گفت:

    خانم الهه رقیمی دارای کارشناسی فرش دارای سابقه طراحی ، تولیدی و آموزش بافت فرش هستند. با پیشنهاد قابل توجه در خصوص تاسیس و اداره دانشکده آموزش هنر فرش نفیس دستباف با سرمایه گذاری اینجانب و شرکا در پروژه شهرک طراحان و تولید کنندگان فرش نفیس ملی ایران در حال تاسیس بعنوان سرپرست و مربی فرش را چهره ی شایسته انتخاب و معرفی مینمایم . رییس هیئت مدیره شهرک طراحان و بافندگان فرش نفیس ملی ایران در حال تاسیس و سرمایه گذاری هادی سالمیان و شرکا

  3. هادي سالميان گفت:

    انتخاب شایسته

  4. کیومرث گفت:

    در این نظر سنجی جای طراح خالیست لطفا به این فقره هم فکری بنمایید .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code