دسته بندی : اخبار فرش20/01/08

نمایشگاه دموتکس ۲۰۲۰ همچون سال‌های پیش جوایز طراحی فرش خود را برگزار می‌کند و نامزدهای این رویداد در دوره اخیر معرفی شده‌اند. این نامزدها در ۸ گروه متنوع به این رویداد راه یافته‌اند که سمت و سویی مدرن را برای طراحی فرش نمایان می‌سازند.

نشریه فرش دستباف ایران طره | TORREH.net | نمایشگاه دموتکس ۲۰۲۰ همچون سال‌های پیش جوایز طراحی فرش خود را برگزار می‌کند و نامزدهای این رویداد در دوره اخیر معرفی شده‌اند.


به گزارش طره به نقل از وبگاه دموتکس ۲۰۲۰، این نامزدها در ۸ گروه متنوع به این رویداد راه یافته‌اند که سمت و سویی مدرن را برای طراحی فرش نمایان می‌سازند.
در ادامه به نامزدهای معرفی شده برای جایزه طراحی ۲۰۲۰ گذر می کنیم:

۱-نامزدهای بهترین طراحی استودیوئی

جیووانی
نمایش شادی و احساس پرنشاط هنرمند از طریق لایه‌های رنگی و خطوط گرافیکی به همراه نگاهی جسورانه و کارتونی که چندان متعارف نیست.


واقعیت معکوس
در این فرش گویی نقشه‌های ایزومتریک شهری منظری سه بعدی یافته‌اند و نمایشی حجم یافته بر فرش تصویر شده است.


جریان نیلی
این فرش دورو که دو سوی آن دو ساختار و نمای متفاوت دارد، به زیلوهای ایرانی بسیار شبیه است.


۲-بهترین طراحی مدرن برتر

ماه کامل
این بافته تک رنگ که از سوی طراحی از ترکیه عرضه شده است همسان با چادرهای عشایری کهن از موی بز تولید شده است.


ماه تاریک
این فرش نیز به سبک فرش پیشین و با طرحی ملهم از ماه و مهتاب طراحی و بافته شده است.


شیبویا
نام این فرش از محله‌ای شلوغ در توکیو گرفته شده و در طراحی آن گویی رنگ چراغ‌های شهری در پایتخت ژاپن در هم آمیخته شده و سطحی زیبا را به نمایش درآورده‌اند.


پیچ و خم پله ها
این فرش برداشتی از معماری زیرزمینی چاه‌های پلکان‌دار شهر جیپور است که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.


البروس
در این فرش که با پشم دستریس تولید شده گویی به شیشه‌هایی شکسته بر سنگی سه بعدی می‌نگرید.


۳-بهترین طراحی مدرن لوکس

ذوب
ظاهری آرام و همنشین و جزئیاتی بی‌نظم و ناساز! بازی خطوطی ضخیم و نازک در کنار هم را می‌توان در این طراحی دید.


الماس
همسان با نامی که برای این فرش انتخاب شده است گویی الماسی را با ترکیبی از پشم و ابریشم نمایش می‌دهد.


آسانی شماره ۱
این طرح نتیجه همکاری با یک معمار و هنرمند در پورتلند است که به دنبال نمایش حرکت در فضای داخلی با کمک نقاشی بوده است.


استراتی
طرحی با کنار هم قرار دادن اشکال مختلف برای خلق یک داستان نهایی از تولیدکننده‌ای هندی


رقص آسمان
گویی عکسی از گردش آسمان گرفته شده است که کهکشان پروسعت را به سان گردابی نمایش می‌دهد.


۴-بهترین طراحی انتقالی

هولی
صفحه ای رنگی، پر از جنب و جوش و ظرایف که گذشته و امروز را به هم پیوند داده است.


انار وحشی
این طراحی ساده نیست؛ اما آرامش‌بخش است و با پشم‌های ظریف افغان بافته شده است که طرح آن یادآور پارچه‌های قدیمی است.


قبیله جدید
این فرش در نگاه نخست کاملاً سنتی به نظر می رسد؛ اما عناصری نامتقارن و ساختارشکن در آن دیده می‌شود که به آن شخصیت شوخ و شنگی می‌دهد.


شاهنامه
این فرش که از سوی تولیدکننده‌ای ایرانی (لیلا ولدان) عرضه شده هفت سطح متفاوت را به نشانه هفت خوان رستم در شاهنامه برگزیده است. در تولید این فرش از پشم و ابریشم با رنگرزی گیاهی استفاده شده است.


فصل میر جدید
بوته میرهای قدیمی این بار به شکلی جدید عرضه شده‌اند. زمینه‌ای کلاسیک با سبک معاصر و ساختاری برجسته.


۵-بهترین طراحی تخت باف

ابرش بنفش
این گلیم با الهام از کهکشان و آسمان شب سایه‌های متنوع و لایه‌لایه‌ای از رنگ بنفش را به تصویر کشیده است.


پس از ناواجو از طریق بانه باهاوس
شرکت فرش ذوالانواری در این دست‌بافته از یک سو به ناواجوهای قاره آمریکا و تشدید چند فرهنگی در آنجا نظر دارد (متأثر از ژوزف آلبرز و جنبش باوهاوس) و از سوی دیگر طراحی‌های مرسوم قشقایی‌ها در فارس.


حس ششم
لیلا ولدان از ایران در این دست‌بافته تکنیک‌های بافت منسوجات کهن را بازآفرینی کرده است. در تفسیر این طرح گفته شده که جست‌وجوی روح انسان با این واقعیت آغاز می‌شود که جهان توهمی است که توسط حواس پنجگانه ایجاد می‌شود و فراتر از آن سطح ناخودآگاه آگاهی است.


پراناوی
رنگ‌های پر انرژی در این طرح شکاف گسترده‌ای بین محیط واقعی ما و دنیای مجازی ایجاد می‌کنند.


چشم خیره کننده بانه
این فرش که از سوی شرکت ذوالانواری ارائه شده است خلاقیت هنری عشایر دو قاره مختلف را به هم پیوند داده است. از یک سو ناواجوهای شمال مکزیک و از یک سو عشایر استان فارس در ایران.


۶-بهترین مجموعه

مجموعه ماه
این دست‌بافته ها که از سوی طراحی از ترکیه عرضه شده است همسان با چادرهای عشایری کهن از موی بز تولید شده‌اند.


مجموعه ملاقات قشقائی با باوهاوس
در این مجموعه شرکت فرش ذوالانواری شباهت‌هایی بین الگوهای انتزاعی هندسی در فرش های قشقایی فارس با جنبش باوهاوس -به ویژه کار ژوزف آلبرس- می‌جوید.


مجموعه واندرکمر جیپور
شرکت فرش جیپور به یاری یک طراح ایتالیایی با الهام از سایت میراث جهانی یونسکو از جیپور در این مجموعه به دنبال ایجاد چشم‌اندازی خیالی از هند است.


آسانی شماره ۱
این طرح نتیجه همکاری با یک معمار و هنرمند در پورتلند است که به دنبال نمایش حرکت در فضای داخلی با کمک نقاشی بوده است.


مجموعه ریتم
در این مجموعه هنرمند با استفاده از رنگ، فرم و حرکت، تنوع متفاوتی را شکل داده و ریتم و سرعت را در این مجوعه به نمایش درآورده است.


۷-بهترین طراحی داخلی

خانه دانا
در این طراحی فرش‌های هند و افغانستان در یک آپارتمان تازه بازسازی شده در دهه ۱۹۷۰ با سقف کم در طبقه ۳۶ در پارک هزاره ، مرکز شهر شیکاگو نمایش داده می‌شوند. طراح بر آن بوده تا به التقاطی رهایافته تاکید کند که در انتخاب فرش تکرار می‌شود.


فلورانس
طرحی اثیری و همگون آمیخته با عناصر سنتی که به تمامی با دکوراسیون در تناسب است.


کوه فوجی در انفجار
این فرش با الهام از فوجی -بلندترین قله ژاپن- اقامتگاهی ژاپنی را در آن سوی کره زمین –سانتیاگو/ شیلی- زینت می‌دهد.


۸-بهترین گزینش طراحی مدرن

ستون ها
این طراحی ظریف و دقیق با الهام از فرم پرهای پرندگان در حاشیه بال آنان شکل گرفته است. گویی زمین دریایی تیره است که این پرها سطح آن را انباشته‌اند.


فرسک
طرحی که یادآور دیوارنگاره ها و نقاشی‌های سبک فرسک است. این فرش حاصل همکاری یک شرکت طراحی و یک موزه است. تصاویر اقتباس شده از بایگانی موزه، زیبایی‌شناسی گوتیک، کلاسیک و پاپ در این طرح ترکیب شده اند.


پرهای دور
نمایی متفاوت از پرنده‌ای که از تمایلات طراح در بهره‌گیری از پرندگان در طراحی خبر می‌دهد.


نشریه فرش دستباف ایران طره | TORREH.net |پایان پیام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code