دسته بندی : اخبار فرش - تصاویر۹۶/۰۶/۲۵

به گزارش طره هفتمین دو سالانه مجسمه‌سازی ایران با تم «وضعیت» این روز‌ها در موزه هنرهای معاصر برپاست. این نمایشگاه از ۱۴ شهریور تا ۲۲ مهر ماه پذیرای علاقه‌مندان به آثار هنری است. مجسمه‌هایی از فلز، چوب، سفال، فرش و... از جمله آثار هنرمندانی است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند. در هفتمین دو سالانه مجسمه‌سازی تهران ۷۸ اثر در بخش مسابقه و ۱۸ اثر در بخش مدعوین به نمایش درآمده است.

نشریه فرش دستباف ایران طره | TORREH.net |نگاهى به آثار ارائه شده در هفتمین دوسالانه مجسمه سازى تهران در پیوند با فرش


به گزارش طره هفتمین دو سالانه مجسمه‌سازی ایران با تم «وضعیت» این روز‌ها در موزه هنرهای معاصر برپاست. این نمایشگاه از ۱۴ شهریور تا ۲۲ مهر ماه پذیرای علاقه‌مندان به آثار هنری است. مجسمه‌هایی از فلز، چوب، سفال، فرش و… از جمله آثار هنرمندانی است که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند. در هفتمین دو سالانه مجسمه‌سازی تهران ۷۸ اثر در بخش مسابقه و ۱۸ اثر در بخش مدعوین به نمایش درآمده است.

طره نگاهى دارد به تصاویر مجسمه‌هایی با موضوع و متریال فرش‌ که در این موزه نمایش درآمده است.


بیژن قاسمی‌نژاد
عنوان اثر: بدنه
سال اثر: ۱۳۹۶
اندازه: ۵۰*۲۰*۱۵
متریال فرش دست‌باف و تارهای نخی

بدنه
بسیاری عاشقانه فرش را می‌ستایند تا آن‌جا که آن را نماد هنر ایران قلمداد می‌کنند و با قداست بخشیدن به آن راه هر گونه نقد به آن را می‌بندند و این طرز نگاه فرش را به وضعیتی مبتلا کرده است که برخی منتقدین آن را هنری در شرف نابودی می‌دانند. اما برای من فرش و مسائل مرتب با آن شباهت بسیاری با وضعیت فرهنگی کشورمان دارد. در ذهن من در این روزگار کسی که با نگاه خودبسنده‌انگارانه هنر را در نزد ایرانیان می‌داند و بس، به سان شخصی است که در گذشته زندگی می‌کند و به عبارتی زنده نیست.
از طرفی در مناطقی از ایران سنتی قدیمی وجود داشته و دارد که بدن شخص متوفی را پس از آن‌که سرد می‌شد به دلیل عذر شرعی داخل فرش می‌پیچیدند و به غسالخانه می‌بردند.
در اینجا من با واسازی فرش به تاروپودهای آن، سردیس فردی در حال نابودی را می‌سازم که فرش لوله شده در زیر آن علاوه‌بر ارجاع به پایه مجسمه در مقام یادمان‌سازی اشاره‌ای نیز به جدا نبودن زمینه از اثر دارد.


پیمان شفیع‌زاده
عنوان اثر: واگیره
سال اثر: ۱۳۹۶
اندازه: ۵۰۰*۴۰۰۰*۳۰۰
متریال: چوب و کاغذ

واگیره
این اثر متشکل از چیدمان قطعاتی متعدد از نقشه‌های فرش دست‌باف قم است که همگی آن‌هارا نقاشان فرش رنگ و نقطه کرده‌اند. این نقشه‌ها بین دهه‌های ۳۰ تا ۷۰ منجر به خلق فرش‌های نفیسی شده‌اند؛ اما اکنون به دلیل اهمال در نگهداریشان قطعات متعددی از آن‌ها مخدوش یا گم شده‌اند. این مسئله منجر به این شده که برای یافتن نقوش مفقود تلاشی مضاعف صورت گیرد. در بیشتر موارد این تلاش حاصلی جز ناکامی ندارد.
این چیدمان سعی در بازنمایی وضعیت سردرگم و تلاش غالباً بی‌ثمر دارد.


نشریه فرش دستباف ایران طره | TORREH.net | پایان پیام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code