از گذشته تا امروز میان فروشندگان و خریداران فرش دستباف بحثی همیشگی وجود داشته است که چرا خریداران باید مبالغی کلان برای خرید یک فرش بپردازند.
برچسب ها
پوستر - تبلیغات - تبلیغات فرش - تبلیغات فرش دستباف - فرش - فرش دستباف - فرش شرقی - نیلوفر علیپور| TORREH.net | مروری بر تبلیغات فرش دستباف در قرن ۱۹ میلادی
نیلوفر علیپور
پوسترها نه تنها اصالت هنری، زیبایی و تکنیک را دربرمیگیرند، بلکه زندگی و علائق دوران خودشان را نیز نشان میدهند. مورخان ممکن است اطلاعاتی از غذا، پوشاک، بیماری، شغل و سرگرمیهای دوران گذشته از پوسترها به دست آورند. درواقع این پوسترها به ما اطلاعاتی را میدهند که یک باستانشناس هیچگاه حاضر نخواهد بود مجموعهای از این اسناد را به ما بدهد.
جوزف تاچر کلارک؛ مجموعهدار پوستر
از گذشته تا امروز میان فروشندگان و خریداران فرش دستباف بحثی همیشگی وجود داشته است که چرا خریداران باید مبالغی کلان برای خرید یک فرش بپردازند. فروشندگان همواره کوشیدهاند با ذکر ویژگیهای فرش دستباف و برجسته کردن فرش دستباف بهعنوان اثری هنری ارزشهای افزوده یک فرش را پررنگتر کنند. تبلیغات یکی از قدیمیترین راهها برای یاریرساندن به فروشندگان است. پوستر نیز یکی از روشهای تبلیغ برای فروش فرش دستباف در سده ۱۹ میلادی بود. این پوسترهای تبلیغاتی اکنون بهاندازهای محبوباند که مجموعهداران بسیاری به دنبال آنها هستند.
یکی از این پوسترها اثر Grasset Eugene، هنرمند سوئیسی است. او از گرافیستهای برجسته آن دوران بود که بهخوبی از نیاز مخاطبانش آگاهی داشت. او در سال ۱۸۹۱ میلادی پوستری را برای فروشگاه A la Place Clichy در پاریس طراحی کرد. شتر، فروشندهای با لباس شرقی و خریداری با لباس غربی عناصر اصلی این پوستر هستند. این عناصر فضایی هزارویکشبی و ماجراجویانه را به تصویر میکشند که احتمالاً برای خریداران اروپایی فرش دستباف بسیار جالب بوده است.
پوستر دیگری با همین مضمون فروشندهای شرقی را نشان میدهد که فرشهایی با حالوهوای قفقازی را میفروشد. این پوستر اثر René Péan و تبلیغی برای فروشگاه فرشی در پاریس در سال ۱۸۹۹ میلادی است. این فروشگاه در Trois Quartiers در محل اتصال خیابانهای سارلین، اپرا و کنکورد بوده است.
این دو پوستر از نمونههای موفق تبلیغات فرش دستباف هستند که با عناصر بصری شرقی و فرشهای قفقازی آذین شدهاند. سفرهای اروپاییان به شرق در اواخر سده ۱۸۰۰ تا اوایل ۱۹۰۰ میلادی سبب آشنایی بیشتر آنان با شرق فرش شرقی شد. Herbert Coxon ازجمله نخستین بازرگانانی بود که در سفرش به قفقاز چند فرش خرید و به بازار اروپا آورد. بازار پاریس در آن دوران با فرشهای قفقاز آشنا شد و دو طراح پوستر آگاهانه از این آشنایی استفاده کردند.
| TORREH.net | پایان پیام