فرهنگستان هنر بر آن است تا امسال همایش «فرش، سنت، هنر» را بهعنوان رویدادی سهگانه با هدف شناخت هویت و جایگاه فرش دستباف در تاریخ، فرهنگ و هنر ایران برگزار کند و تورج ژوله دبیری این رویداد را برعهده دارد.
برچسب ها
تورج ژوله - فرش - فرش ایران - فرش دستباف - فرهنگستان هنر - ویژه| TORREH.net |تورج ژوله: در دانش فرش یک قرن از دنیای غرب عقبایم
فرهنگستان هنر بر آن است تا امسال همایش «فرش، سنت، هنر» را بهعنوان رویدادی سهگانه با هدف شناخت هویت و جایگاه فرش دستباف در تاریخ، فرهنگ و هنر ایران برگزار کند و تورج ژوله دبیری این رویداد را برعهده دارد.
به گزارش طره و به نقل از فرهنگستان هنر، در نشست خبری این همایش تورج ژوله با بیان اینکه اولویت بررسی در این رویداد، مبانی نظری، چیستی و هستیشناختی فرش دستباف است گفت: در انتخاب عنوان این رویداد حساسیتهای خاصی داشتیم و هدفمان این بود که مواردی که نیاز امروز هویت فرش دستباف ایران است، مورد توجه قرار گیرد. کارشناسان معتقدند هویت فرش دستباف ایرانی در گرو سنّت و هنر است.
دبیر همایش «فرش، سنت، هنر» ادامه داد: هدف اصلی ما این است که هویت فرش دستباف را با یادآوری بحثها و ساختارش پررنگ کنیم؛ چون بخشی عظیم از اقتصاد هنر فرش ایرانی مدیون نگاه هنری و سنّتهای آن است. به این موضوع در فراخوان رویداد نیز (در سه بخش علمی، نمایشگاهی، فیلم) توجه شده است.
این پژوهشگر فرش دستباف ایران همچنین گفت: ما در دانش فرش چیزی حدود یک قرن از دنیای غرب عقبیم و آلمانی زبانها در این زمینه پرچمدار بودهاند؛ البته در کشور ما هم حدود دو دهه است که نظام آموزشی ما به مقوله علمی فرش وارد شده است.
ژوله دراینباره افزود: جنس شناخت غربیها از فرش مادی بوده است، اما ما در ایران و در این رویداد، به دنبال مبانی نظری، چیستی و هستی شناختی فرشیم.
دبیر همایش گفت: تصویربافی ما که امروز با عنوان تابلوفرش شناخته میشود، موضوعی دیگر است که در این رویداد و در نمایشگاه گرهبافتهای سنتی و تصویری به آن پرداخته خواهد شد. در بخش سوم نیز همه فیلمهایی که در طی یک قرن اخیر با موضوع فرش تولید شده است، با نظارت علیرضا قاسمخان، دبیر علمی این بخش، نقد و بررسی خواهند شد.
وی درباره چگونگی برگزاری همایش با توجه به تداوم احتمالی شیوع ویروس کرونا گفت: اگر امکان برگزاری رویداد «فرش، سنّت، هنر» بهصورت حضوری نباشد، این رویداد بهصورت مجازی برگزار خواهد شد.
علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر نیز در این نشست خبری با تاکید بر رویکرد حفظ میراث ملی کشور در فرهنگستان هنر گفت: فرش دستباف و شناخت هویت آن و جایگاهش در تاریخ و فرهنگ کشور قرار است در همایش «فرش، سنت، هنر» موردتوجه قرار گیرد.
وی افزود: فرش دستباف عمومیترین و مردمیترین هنر و جلوهگاهی از ذوق و ادراک و فنون هنرمند ایرانی است. در گذشته در اکثر خانهها فرش دستباف موجود بود اگرچه اکنون به واسطه مشکلات این موضوع کمتر شده است.
سرپرست فرهنگستان هنر افزود: فرهنگ تصویری، اسطورهای و نمادها در فرش دستباف دیده میشود و با بسیاری از هنرهای سنتی پیوند دارد. فرش ایرانی همیشه با آیینها و سنتهای ارزشمند همراه بوده و کمترین آلایندگی صنعتی را داشته است.
به گفته اسماعیلی، به لحاظِ آموزشی هم رشتههای متعدد در سطح کارشناسی و ارشد در کشور ایجاد شده و شاخههای مختلف با موضوع فرش را در دانشگاههایمان داریم و امید است طرحها و نقشهای جدیدی را خلق کنند که با دکوراسیون جدید هم همخوانی داشته باشید و این به رونق فرش کمک میکنید.
ترجمه آثاری با موضوع فرش ایرانی از دیگر فعالیتهای فرهنگستان هنر است که اسماعیلی به آن اشاره کرد و افزود: در بحث نمایشگاهی، ارائه دانشگاهی و فیلمهای مستند نیز تلاش داریم یا برگزاری همایش «فرش، سنت، هنر» فعالیتهای بیشتری داشته باشیم.
حسن بلخاری، رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایعدستی فرهنگستان هنر بلخاری نیز در این نشست خبری با گرامیداشت روز صنایعدستی و فرهنگ پهلوانی و زورخانهای گفت: اگر در حوزه هنرهای اسلامی، خوشنویسی را اشرف میدانیم (به علت نگارش قرآن کریم) در صنایعدستی ایران هم فرش هنر اشرف و اتمّ است. فرش پازیریک بیانگر قدمت تاریخی و هنری ملت ایران است و حقیقتا صنعت فرش، جایگاه برجستهای در فرهنگ هنری ما دارد.
به گفته بلخاری، فرش بازتاب عرش و بازتاب جهان مینوی است، به همین دلیل یک ایرانی باید آن را در منزل خود و زیر پایش میدیده تا همواره به یاد جهان مینوی باشد. بنابراین اگر هنر یا صنعتی در کشوری حفظ میشود به خاطر تلازم آن با زندگی مادی و ارجاع به زندگی اخروی است.
رئیس گروه هنرهای سنتی و صنایعدستی فرهنگستان هنر در بخش پایانی سخنان خود به ارتباط ظهور ایده با هنرهای صناعی اشاره کرد و گفت که عبارت صنایعدستی ارتباطی با صنعت ندارد.
| TORREH.net | پایان پیام