دسته بندی : شماره 12 و 13 - فراخوان ها16/03/08

پرونده یک موضوع: تأثیرگذارترین چهره‌های فرش دست‌باف ایران در صدسال گذشته | فراخوان شماره ۱۲ نشریه طره

نشریه فرش دستباف ایران طره| (TORREH.net) | پرونده یک موضوع: تأثیرگذارترین چهره‌های فرش دست‌باف ایران در صدسال گذشته


مجله طره در نظر دارد برای شماره آینده خود به انتخاب و بررسی چهره‌های تأثیرگذار هنر-صنعت فرش ایران در یک قرن گذشته بپردازد. این کار، با توجه به دشواری‌هایی که در تاریخ‌نگاری فرش دست‌باف ایران وجود دارد همچنین گمنامی بسیاری از کنشگران این رشته، می‌تواند به شناسایی هنرمندان و دستاوردهای مورد اجماع جامعه فرش ایران کمک کند. افزون بر آن می‌کوشیم با فراهم آوردن مطالبی تحلیلی درباره فهرست برترین چهره‌های تأثیرگذار فرش دست‌باف ایران در یک سده گذشته، امتیازها و دستاوردهای آنان را به بحث بگذاریم و به‌این‌ترتیب آنان را به نسل جوان‌تر بشناسانیم. ازاین‌رو مفتخریم که از خوانندگان گرامی دعوت کنیم تا ما را در این برنامه همراهی کنند. ازاین‌رو از نویسندگانی که مایل‌اند برای پرونده شماره آینده طره بنویسند خواهشمندیم چکیده‌ای از مقاله خود را که دربرگیرنده نام چهره و دلایل برجستگی او می‌شود تا ۲۹ اسفندماه جاری به پست الکترونیک طره torreh.mag@gmail.com بفرستند. در صورت تأیید چکیده تا ۱۵ فروردین‌ماه برای تکمیل مقاله فرصت خواهد بود.
همچنین در گزینش چهره نکته‌های زیر را در نظر آورید:
۱. دامنه زمانی انتخاب چهره‌های برتر به‌تقریب ۱۲۶۰ خورشیدی (سال‌های پایانی حکومت ناصرالدین‌شاه) تا ۱۳۶۰ (استقرار جمهوری اسلامی) باشد.
۲. معیار شما برای انتخاب می‌تواند کیفیت هنری یا زیباشناختی آثار یک هنرمند یا تأثیرگذاری و مداومت فعالیت‌های یکی از کنشگران فرش دست‌باف ایران یا شخصیت اجتماعی و سیاسی باشد که تصمیم‌ها و اقداماتش بر فرش ایران بوده است.
۳. چهره پیشنهادی می‌تواند دربرگیرنده پژوهشگران، طراحان، بافندگان، رنگرزان، سیاستمداران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و… باشد که بیشترین تأثیر را درزمینه فرش دست‌باف داشته‌اند.


نشریه فرش دستباف ایران طره| (TORREH.net) | پایان پیام

1 دیدگاه

  1. حاج آقا رضا صیرفیان
    بنیانگذار فرش صیرفیان ، صراف خوش آوازه ای که بخاطر علاقه به فرش دستبافت تصمیم به تولید فرش برای کلسیون شخصی خویش و سپس برای عرضه به عموم گرفت. اولین فرش با امضا “صیرفیان” در سال ۱۹۴۰-۱۳۱۸ به اتمام رسید.
    از بهترین طراحان فرش اصفهان از جمله استاد احمد ارچنگ ، استاد حاج مصورالملکی و …. برای خلق نقشه‌های نو کمک گرفت. بهترین تولیدکنندگان زمانش را استخدام نمود و از آنها خواست تمام تلاش خود را برای آفرینش بهترین قالی کرک و ابریشم با تار ابریشمی ، نمایند. خیلی زود به کالایی صادراتی بدیل شد و آوازه اش سودجویانی را به تولید با مارک جعلی ترغیب کرد. تا به امروز در دانمارک ، هندوستان ، چین و ایران فرشهایی با مارک جعلی صیرفیان تولید شده است.
    ۷ پسرش راهش را ادامه دادند و همچون اسلوب پدر بر استفاده از رنگ گیاهی تاکید فراوان داشتند. تا به امروز ۴ نسل از خانواده صیرفیان ، برای ارتقای فرش ایران در بازار جهانی کمک کرده اند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code