دسته بندی : اخبار فرش15/12/22

طره (torreh.net) | تورج ژوله: نگاه صرفا اقتصادی که طی سال های گذشته به این هنر- صنعت شده، غلط بوده است.

طره (torreh.net) | تورج ژوله: نگاه صرفا اقتصادی که طی سال های گذشته به این هنر- صنعت شده، غلط بوده است.


به گزارش طره به نقل از مهر، تورج ژوله، مدرس و کارشناس فرش در همایش فرهنگ و اقتصاد ملی در فرش که در دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر گرگان برگزار شد، اظهار کرد: طی همه سال هایی که گذشته است هنر فرش دچار مشکلات و مسائل عدیده ای بوده است که ما امیدوار هستیم با تغییر مدیریت در دو سال اخیر و عوض شدن نگاه ها به این هنر شاهد ارتقای این هنر ارزشمند کشور باشیم.
وی افزود: در حال حاضر قیمت های جهانی فرش ترکمن در دنیا برای فرش های کمتر از دو متر مربع و باقدمت ۷۰ تا ۱۰۰ سال بین ۱۰ میلیون تا ۳۵ میلیون تومان است که البته قیمت خوبی است ولی سوال این جاست که آیا فرش های دستبافی که در سال های جاری بافته می شود هم در ۱۰۰ سال آینده با قیمت مناسب روز خود در دنیا به فروش می رسد یا نه؟.
ژوله بیان کرد: به دلیل اتفاقاتی که طی سال های گذشته رخ داده و آن چه بر فرش ایرانی گذشته است می توانم با اطمینان کامل بگویم هنر فرش ایران به نسل های بعد ما نمی رسد چرا که آن چه اکنون به عنوان فرش بافته می شود ربطی به هنر فرش ندارد و تنها یک مهارت و به بافی است.
وی تصریح کرد: همه آسیب ها در حوزه فرش از آن جا شروع شد که تعاونی ها و تشکل های جدید به حوزه فرش راه یافت و به فرش به عنوان کسب و کار، شغل و کارآفرینی نگاه شد و فرش در نهایت به عنوان یک محصول نگریسته شد، نظام آموزشی کشور به حوزه فرش وارد شد و فرش در ردیف صنایع دستی نگریسته شد.!
این پژوهشگر فرش افزود: فرش مهارت نیست، بلکه هنر است و مهارت متعلق به صنایع دستی است، هنر با مهارت آموخته نمی شود بلکه هنر فرش با ذوق وخلاقیت و تکنیک و سنت سر و کار دارد.
وی با بیان این که تا زمانی که به هنر فرش تنها به عنوان محصول اقتصادی و کالا نگاه می کنیم هر روز در این هنر شاهد وضعیت بدتری هستیم، گفت: ۲۴ سال است نمایشگاه فرش دستباف در ایران برگزار می شود ولی هر ساله فروش آن کمتر است و دلیل آن هم نگاه صرف اقتصادی به فرش است.

تنها راه نجات هنر فرش شناخت است
این مدرس دانشگاه در ادامه تنها راه نجات هنر فرش را در شرایط فعلی شناخت عنوان کرد و گفت: فرش بین هنر و سنت است و برای سنت به راحتی نمی توان برنامه ریزی کرد چرا که سنت یک شبه به وجود نیامده است که بتوان یک شبه برای آن برنامه ریخت.
وی مداخله در سنت را موجب انحراف سنت ذکر کرد و گفت: همیشه پشت سنت، تفکر وآیین و فرهنگ و گذشته وجود دارد و سنت ها سینه به سینه و نسل به نسل به دست ما می رسد وهمیشه سنت ها باید به طرز صحیح احیا شوند در غیر این صورت یا از بین رفته یا با مداخله ناصحیح ما دچار انحراف می شود.
ژوله تصریح کرد: هر کاری که در حوزه هنر فرش ترکمن و در جهت احیا و بازسازی این هنر قرار است انجام شود باید اصولی، کارشناسی و اساسی باشد در غیر این صورت محکوم به شکست است.


پایان پیام | طره (torreh.net)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code