دسته بندی : اخبار فرش15/12/12

طره (torreh.net) | سال آینده تهران میزبان بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران خواهد بود اما آیا انتظار نمایشگاهی خوب، سودای محال است؟!

طره (torreh.net) | سال آینده تهران میزبان بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران خواهد بود اما آیا انتظار نمایشگاهی خوب، سودای محال است؟!


مخاطبان طره نیز لابد اخبار منتشر شده از سوی مرکز ملی فرش ایران درباره تشکیل نشست و بحث و بررسی برای برگزاری بهینه نمایشگاه فرش را شنیده اند. مخاطبان طره و مجموعه علاقه مندان فرش دستباف ایران به یقین از چنین اخباری خرسند می شوند و همگی آرزوی برپایی بهینه این رویداد را دارند اما آیا شدنی است؟! آیا با شرایط موجود می توان انتظار برگزاری نمایشگاهی ویژه، فاخر و برابر با استانداردهای نمایشگاهی را داشت؟
اگر بن و اساس نمایشگاه سالانه فرش تهران تغییرنکند، اگر زیرساخت های نمایشگاه بین المللی تهران بهبود نیابد، اگر نوع نگاه ذینفعان فرش دگرگون نشود، اگر باور مشارکت کنندگان عوض نشود، اگر…، تلاش در مسیر بهبود، بخیه به آبدوغ زدن خواهد بود!
شاید این نگاه بدبینانه به نظر برسد اما نیم نگاهی به حواشی این رخداد وضعیت را آشکارتر می کند.

زیرساخت هایی دور از استاندارد
محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران که میزبان هر ساله نمایشگاه فرش است، با استانداردهای نمایشگاهی فاصله بسیاری دارد.
نورپردازی کافی و مناسب که خواسته مشارکت کنندگان در نمایشگاه فرش است با توان تامین برق شرکت نمایشگاه جور در نمی آید. تهویه مطلوب که از الزام های نخستین سالن نمایشگاهی است در نمایشگاه تهران به رویا می ماند. سرویس های بهداشتی در دسترس و پاکیزه برای خدمت رسانی به بازدیدکنندگان به ویژه بازرگانان خارجی دعوت شده به نمایشگاه با وجود مطالبه دایمی هنوز رخ نشان نداده اند. اضافه کنید امکاناتی همچون پارکینگ، رستوران، حمل ونقل بین سالن ها و… را که دور از استانداردهای بین المللی هستند.

نمایشگاهی که تکلیفش معلوم نیست
نمایشگاه فرش تهران با رویکرد تخصصی و صادراتی شکل گرفت اما به تدریج و در طی سالیان به فروش داخلی روی آورد. وقوع تحریم ها، افت صادرات و کوچک شدن بازار فرش موجب شد تا کم کم این رویداد به جای نگاه برون مرزی، به خانوارهای ایرانی دلخوش کند و حالا چندسالی است که این نمایشگاه بیشتر فروش داخلی را رونق می دهد تا صادرات فرش را.
خب! از چنین ملغمه ای می توان انتظار ایده آل داشت؟ وقتی تکلیف نمایشگاه با خودش معلوم نیست و در مرز صادراتی بودن و فروش داخلی دست و پا می زند آیا می توان از استانداردهای بین المللی نمایشگاه سخن گفت؟

مشارکت کنندگانی بی برنامه
در یکی دو ساله اخیر نمایشگاه فرش تهران با رشد کمی چشمگیری –که شاید ناشی از همان خرابی و رکود بازار باشد- در تعداد سالن های بیشتر و با تعداد غرفه های بالاتر –بیش از ۷۰۰ غرفه- برگزار می شود. این تقاضای گسترده برای حضور در این رویداد، هیچ برنامه و تدبیری برای توفیق در پی ندارد. هیچ نشانه ای از نقشه راه برای جذب مشتری و گسترش بازار به چشم نمی خورد. گویی فقط می آیند تا بلکه و شاید در آن یک هفته بفروشند و بروند. همین و بس.
اگر غیر از این بود در میان انبوه مشارکت کنندگان لااقل بخشی به سراغ دکور زدن، انتشار کاتالوگ و بروشور، معرفی پایگاه اینترتی، تبلیغات دامنه دار، ارایه خدمات تکمیلی وپس از فروش، تکمیل بانک اطلاعات مشتریان،… می رفتند.

سرقفلی های دایمی
انگار آیه آمده است که برخی سالن ها و برخی غرفه ها سرقفلی دایمی برخی چهره ها و بنگاه ها باشند. حتی اگر آن فرد یا شرکت خیلی هم صاحب صلاحیت نباشد!
در نمایشگاه فرش تهران سال هاست که برخی قدیمی ها در جانمایی ها، برخی مکان ها را مالک شده اند و گویی با سمبه پر زور هم نمی توان تکانشان داد. حتی اگر از تولید و تجارت فرش هم فاصله گرفته باشند، در آن یک هفته یاد فرش فروشی می افتند و ملک خود را مطالبه می کنند.
این گروه که راه را بر چهره ها و بنگاه های تازه بسته اند در برابر تغییر مقاومند و اگر قصد جا به جایی کنی: «صعب روزی بوالعجب کاری پریشان عالمی»!
بر این فهرست می توان همچنان افزود. فهرست مشکلاتی که نمی گذارد نمایشگاه سالانه فرش تهران گام هایی بزرگ به سوی بهبود بردارد و در نتیجه فرایند بهتر شدن را خیلی کند و آهسته طی می کند.
اگر قرار به بهبود باشد، راه چاره شاید این باشد که: «عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی»
پایان پیام/ (torreh.net)

3 دیدگاه

  1. فیروزه کیا گفت:

    سلام و عرض ادب به طره نویسان قالی متواضع ایران
    خیلی وقت هست که در نمایشگاههای فرش شرکت نداشتم، اما با مشاهده گزارشهای امسال در سایت انجمن علمی فرش، فکر میکنم با توجه به حضور فعالیتهایی از نوع اندیشه دانشجویی، روزهای خوبی برای آینده این نمایشگاه وجود خواهد داشت.
    به عنوان یک بازدید کننده، پریشانی و زیادی غرفه های فرش در نمایشگاه بین المللی تهران را نمی پسندم. پیشنهاداتی هم دارم.
    در صورتی که طره گرامی، مجالی برای مطالعه تفکرات یک فرشجو داشته باشد.
    متشکرم

  2. فیروزه کیا گفت:

    سلام و باتشکر
    اعتقاد دارم، یک نمایشگاه قبل از شروع و نمایش، پیش از حضور شرکت کننده و بازدیدکننده و تا پایان آن، دارای روح و هویت نمایش دهندگان و دستهای هنرمندان است. روح نمایشگاه فرش، کرامت و شخصیت انسانهای مرتبط با فرش است. از باربر گاری قالی، کارگر خدمتکار نمایشگاه، بانوی بافنده، هنرمند نقاش و طراح، تولیدکننده، استاد، دانشجو و… پس با احترام به این کرامت، تصمیم درستی برای نمایش فرش بگیریم، با روش های روز و درست دنیا.
    بنظر من، تبدیل عنوان نمایشگاه فرش دستباف، به نمایشگاه تخصصی و فروشگاه فرش دستباف امکان عرضه آثار در هر دو بخش و به صورت منظم تر را فراهم میکند. بازدیدکننده ای که برای یک روز مسافر شهر و نمایشگاه میشود، در یک نمایشکاه تخصصی که چکیده کل نمایشگاه در یک یا دو سالن باشد، زودتر و به آسانی به هدف خود دست می یابد.
    چکیده تخصصی نمایشگاه میتواند شامل:
    -نمونه ای از بهترین آثار هر شرکت کننده در نمایشگاه،
    -کاتالوگ معرفی محصولات تولیدی همه شرکت کننده ها
    -آثار طراحی و نقاشی هنرمندان برای عرضه بی واسطه به تولیدکنندگان فرش
    -محصولات دانشگاهی و شیوه های جدید تولید در ارتقا فرش دستباف
    و … باشد.
    همچنین بنظر میرسد چکیده تخصصی نمایشگاه فرش میتواند شرایط مناسب از جمله:
    -معرفی فرش همه مناطق ایران و مقایسه بهتر آنها در یک نمایش جمع و جور؛
    -دسترسی آسان تر تولیدکننده و هنرمندان طراح به یکدیگر؛
    -ارتباط تخصصی تر بافنده، دانشگاهی و بازاری فرش؛
    -تشویق نمودن تولیدکننده به ارایه نمونه فرش بهتر برای چکیده نمایشگاه سالهای آینده؛
    -دیده شدن آثار با صبر و حوصله و قضاوت بهتر
    را فراهم نماید.
    از طرف دیگر فراموش نکنیم که تولیدکننده ای که خود را با زحمت به تهران میرساند تا فرشهای شهرش را به فروش برساند، باید به درستی راهنمایی شود تا هم شرایط نمایشگاه را فرابگیرد و هم به خوبی به هدفش برسد. در هر صورت بخشی از دنیای فرش، با معاش و روزی جمع کثیری در ارتباط است که باید سامان داده شود.
    ….
    با سپاس از طره ادیب فرش.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code