دسته بندی : اخبار فرش15/07/20

با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، همه تحریم ها و اقدامات محدودیت سازی که پیش از این علیه ایران وضع شده بود لغو شد.

با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، همه تحریم ها و اقدامات محدودیت سازی که پیش از این علیه ایران وضع شده بود لغو شد.


به گزارش طره، در اقدامی نادر همه ۱۵ عضو شورای امنیت با رایی قاطع و یکپارچه به لغو تحریم ها علیه ایران رای مثبت دادند و برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را تایید کردند.
تصویب این قطعنامه که دستاوردی ارزشمند در حوزه دیپلماسی کشور است، برای کنشگران هنر- صنعت فرش دستباف نیز نویدبخش است چرا که صدور مجوز صادرات فرش از ایران به آمریکا نیز در بندهای برنامه جامع اقدام مشترک آمده است.
افزون بر این، کنار رفتن سایه تحریم و ممنوعیت های عمومی تحمیل شده به کشور در حوزه تجارت و بازرگانی نیز پیامدهای غیرمستقیم ارزشمندی بر فرش ایران خواهد داشت.
بر پایه این گزارش از آنجا که ناپایداری های ارزی، بالا بودن ریسک صادرات همزمان با بالا رفتن هزینه های بیمه مرسولات و هزینه های حمل و نقل و مواردی از این دست نیز به عنوان عوامل بازدارنده و آسیب رسان به صادرات فرش عمل می کردند، امید می رود از این پس با تسهیل فرایندهای صادراتی رو به رو باشیم.
شایان ذکر است در بندی از برنامه جامع اقدام مشترک که امروز به تایید شورای امنیت رسید آمده است: بر اساس تفاهم صورت گرفته طبق برجام، امکان صدور برخی اقلام شامل فرش، پسته و خاویار از ایران به آمریکا فراهم خواهد شد. تحریم صادرات فرش ایران به آمریکا بر اساس مصوبه کنگره آمریکا که در سال ۲۰۱۰ به امضای رییس جمهور ایالات متحده آمریکا رسید اجرایی شد و از آن سال تاکنون امکان صدور فرش ایرانی به آمریکا میسر نبوده است.
طره امیدوار است تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با نظر مثبت همه ۱۵ عضو این شورا که پیروزی مقتدرانه دیپلماسی ایرانی را نشان می دهد، رونقی شایسته را به شرط هوشمندی و تدبیر فعالان فرش دستباف برای این هنر دیرین ایران زمین پدید آورد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code