دسته بندی : اخبار فرش15/11/17

طره (torreh.net) | افشین معماریان | تمرکز بر یافتن راهکار جهت فروش داخلی فرش دستبافت، موجب عقب ماندن از دنیا و آخرت می‌شود!

طره (torreh.net) | افشین معماریان | تمرکز بر یافتن راهکار جهت فروش داخلی فرش دستبافت، موجب عقب ماندن از دنیا و آخرت می‌شود!


ضعف نظام بازاریابی خانواده فرش در این حرفه و ویژگی‌هایی که قالی را از سایر محصولات دنیا متمایز می‌کند، باعث شده که در فروش دستبافته‌های ایرانی مستأصل شویم. با همه امتیازات برتر فرش ایرانی نسبت به تولیدات همسایگان و به لحاظ عدم اطلاع از علم بازاریابی و راهکارهای مدرن فروش و عدم تمایل جماعت فروشنده فرش دستباف به استخدام تیم فروش، در حال حاضر، توان رقابت با کشورهای فعال شرقی وجود ندارد.
ضمن تأسیس بخش بازاریابی مرکز ملی فرش، نیاز به چندین اکیپ بازاریابی و فروش متخصص در حرفه قالی دستبافت (و زمینه‌های کاری گوناگون آن) همچنان احساس می‌شود.
بازاریابی تخصصی فرش دستبافت، جدای از مجریان فروش و متمایز از واحد اقتصادی مربوطه باید تحت حمایت بخش خصوصی و یا دولتی به‌صورت انحصاری به جذب و تعامل با مشتریان در سراسر دنیا بپردازند و توسط الگوهای به‌روز این علم و آمیخته با آموزه‌های قالین، در بخش اقتصادی این حرفه را یاری کنند.
آگهی‌های مطبوعات انباشته از نیازمندی‌های بازاریاب و فروشندگان فعال است، در اقتصاد بیمار و نقایص مربوط به آن، تقاضا برای جذب بازاریاب فعال بیشتر خواهد بود، ضمن اینکه سیستم آموزشی کشور بر آموزش و خروجی رشته بازاریابی به‌صورت جدی همت نگماشته و کشوری که بازاریابان متخصص درزمینهٔ فرش ندارد، تولید و عرضه موفقی هم در زمان بحران نخواهد داشت.
زمانی که مشتریان به‌قصد خرید فرش وارد بازار می‌شدند، نیازی به بازاریاب هم نبود لذا پس از افت و رکود بازار متأسفانه شاهد بودیم که عرضه‌کنندگان سنتی بازار، دست روی دست گذاشته و بدون رایزنی صحیح، در انتظار مشتری نشستند.
در اولین روزهای نمایشگاه فرش بیست و چهارم تهران، جلسه‌ای دریکی از غرفه‌ها برگزار شد که مقدمات سامانه بازاریابی برای فرش دستبافت را پایه‌ریزی نمود. اصول و نحوه اجرای کار تیمی بررسی و عنوان شد، بخش بزرگی از کار بازاریابی تخصصی قالی، قابل‌اجرا و در جزئیات قابل‌تأمل و تدبر بود که جلسه دوم منوط به برگزاری کارگاه آزمایشی عملی گردید و تاکنون معوق ماند…
اعضای این مجموعه تخصصی نباید، شاغل در حرفه‌های جانبی فرش باشند و صرفاً بازاریابی، فن بیان، تحلیل (مشتری و بازار و کالا) و فنون مرتبط را بیاموزند و یکی از زنجیره‌های مهم خانواده فرش را به خود اختصاص دهند.
یکی از مزیت‌های این شغل لازم و جدید، برچیدن منظره زشت و کاذب دلالان سیار و واسطه‌های مزاحم در معابر بازار است.
پایان پیام/ (torreh.net)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code