دسته بندی : اخبار فرش15/05/12

شرکت سهامی فرش ایران ۱۲۰۰ تخته فرش و تابلو فرش را با هدف ارتقای جایگاه فرهنگی و هنری فرش دستباف، در محل مرکز اسناد ملی ایران […]

شرکت سهامی فرش ایران ۱۲۰۰ تخته فرش و تابلو فرش را با هدف ارتقای جایگاه فرهنگی و هنری فرش دستباف، در محل مرکز اسناد ملی ایران در معرض دید عموم قرار داد.


به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، نخستین جشنواره فرش‌های نفیس ملی به همت شرکت سهامی فرش ایران از یکشنبه، بیستم اردیبهشت ماه در ساختمان آرشیو مرکز اسناد ملی ایران در تهران آغاز به کار کرد. مجتبی خسروتاج در آیین گشایش نمایشگاه به این نکته اشاره کرد که سیاست دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت توسعه صادرات فرش دستباف ایرانی است. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: همواره نزدیک به ۴۰ درصد صادرات فرش دستباف جهان در اختیار ایران بوده است و بعد از ما هندوستان با ۳۰ درصد از سهم بازار، پاکستان ۱۵ درصد و ترکیه با ۱۱ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. خسروتاج با بیان اینکه طی چهار سال اخیر به دلیل تغییر ذائقه و رویکرد مصرف‌کنندگان حجم تجارت جهانی فرش کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: این رقم به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۴ رسیده است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در گذشته تا ۵۰۰ میلیون دلار هم صادرات فرش از ایران داشته‌ایم، اما این رقم در سال گذشته به ۳۳۰ میلیون دلار رسیده است.
وی هزینه بالای دستمزد در ایران را یکی از مشکلات پیش‌رو برشمرد و افزود: مزیت کشورهایی مانند هندوستان و پاکستان دستمزدهای پایین است. وی اظهار امیدواری کرد: تا شرکت‌های تولیدکننده فرش با انعقاد قرارداد برون‌سپاری با شرکت‌های صادراتی بتوانند حجم صادرات خود را افزایش دهند. خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود در مورد وضعیت قالیبافان و بافندگان فرش در کشور نیز گفت: از زمانی که یارانه نقدی بین روستاییان توزیع شد، عملاً این کار نیاز به بافت فرش‌ را کمتر کرده و تعداد بافندگان فرش بعد از پرداخت یارانه نقدی کاهش یافته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد پوشش بیمه‌ای بافندگان فرش گفت: به دنبال آن هستیم تا مکانیسمی طراحی شود، تا بافندگان واقعی فرش تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرند. محمدرضا عابد مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران درباره اهمیت برپایی چنین نمایشگاه‌هایی گفت: فرش ایرانی به دلیل آنکه هنر خاصی را در دل خود جای داده است، باید از طریق برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی به مخاطبان شناسانده شود، در نتیجه بنا داریم که امسال تعداد نمایشگاه‌ها را در کشورهای خارجی افزایش دهیم.
وی افزود: قرار است تا سه نمایشگاه تخصصی در کشورهای آلمان، کره جنوبی و چین برپا شود. در این نمایشگاه ۱۲۰۰ تخته فرش و تابلو فرش نفیس از مناطق مختلف کشور از جمله تبریز، نائین، اصفهان، کرمان، قم، همدان، کاشان، کاشمر و یزد به نمایش گذاشته شده است. در افتتاح این نمایشگاه مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، حسین هاشمی استاندار تهران، ابراهیم عزیزی قائم مقام مرکز ملی فرش ایران و همچنین سهیلا جلودارزاده مشاور امور زنان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز حضور داشته و از نزدیک با توضیحات تولیدکنندگان فرش و مشکلات و موانع پیش‌رو آشنا شدند. این نمایشگاه از ۲۰ تا ۲۸ اردیبهشت ماه همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ بعدازظهر در بزرگراه حقانی مرکز اسناد کتابخانه ملی ایران با ارایه تخفیف پذیرای عموم خواهد بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code