دسته بندی : اخبار فرش15/03/14

آيين پايانی نهمين المپياد دانش آموزی و دانشجويی فرش دستباف ايران با حضور سرپرست مرکز ملی فرش ايران، رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت و فرماندار […]

آيين پايانی نهمين المپياد دانش آموزی و دانشجويی فرش دستباف ايران با حضور سرپرست مرکز ملی فرش ايران، رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت و فرماندار استان کرمان و مدير کل دفتر کار و دانش آموزش و پرورش کشور و همچنين دانش آموزان و دانشجويان شرکت کننده در اين رقابت برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ايران؛ “حميد کارگر” در اين مراسم با تبيين چرايی المپياد فرش گفت: تقويت رويکرد علمی به فرش دستباف و انگيزه بخشيدن به جوانان فعال در اين حوزه از جمله اهداف برگزاری اين رويداد است.
وی در اين زمينه افزود: مرکز ملی فرش ايران، مشتاقانه پذيرای ايده ها و افکار نو در حوزه فرش دستباف است و در همين راستا با رويکرد جديد برای تقويت حوزه آموزشی و تحقيقاتی حوزه فرش گام بر می دارد.
وی تقويت منابع علمی و آموزشی، کتابخانه ها، انجام پژوهش های تخصصی، برگزاری همايش ها و سمينارهای تخصصی و المپيادها را از جمله برنامه های آموزشی و تحقيقاتی مرکز ملی فرش ايران عنوان کرد.
کارگر تصريح کرد: ما بايد افزون بر باليدن به گذشته تاريخی و افتخارات فرش دستباف در دوره های قبل، همه همت و تلاشمان را در حوزه فرش به کار ببريم تا آيندگان هم به عملکرد ما افتخار کنند.
سرپرست مرکز ملی فرش ايران با اشاره به ضرورت توجه ويژه به توسعه صادرات فرش دستباف گفت: در 10 ماهه امسال شاهد چشمگير صادرات فرش دستباف بوديم به طوری که از لحاظ وزنی 32 درصد و از لحاظ ارزشی 14 درصد رشد داشته ايم؛ که البته اين آمار خوشحال کننده است اما راضی کننده نيست.
در اين مراسم رييس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان برگزاری 2 دوره از 9 دوره المپياد فرش دستباف در کرمان را افتخاری برای اين استان دانست.
سلطانی زاده در ادامه گفت: فرش ايرانی ريشه در فرهنگ و تاريخ ايرانی دارد و انتقال اين سرمايه ملی به نسل آينده از وظايف استادان، دانشجويان و دانش آموزان است.
وی در ادامه به توصيف و تفسير معانی تار و پود، نقوش فرش و ديگر مزيت های اين هنر-صنعت پرداخت.
از ديگر سخنرانان مراسم اختتاميه نهمين المپياد فرش، فرماندار کرمان بود که وی گفت: استان کرمان از جمله استان هايی است که مهد قالی بوده و شهرت آن جهانی است.
وی با اشاره به اينکه طبيعت به ظاهر سخت و خشن مردان و زنان پر تلاش اين خطه را به اين سمت سوق داده است؛ عنوان کرد: اين استان بافندگانی هنرمند و توليد کنندگان و صادرکنندگان توانايی دارد.
در ادامه لطفی افشار، گزارشی از فرايند اجرايی و نحوه برگزاری المپياد ارائه کرد و همچنين مدير کل دفتر کارودانش آموزش و پرورش نيز سخنانی ايراد کرد.
اين المپياد علمی و مهارتی که به مدت سه روز و به ميزبانی کرمان برگزار شد؛ در دو بخش دانش آموزی و دانشجويی بود که 75 دانشجو از 22 دانشگاه سراسر کشور و 64 دانش آموز از هنرستان های کار و دانش 17 استان کشور در گرايش های “مرمت”، “رنگرزی”، “بافت” و “طراحی” فرش دستباف با يکديگر به رقابت پرداختند.
اسامی برگزيدگان به اين شرح اعلام شد:

بخش دانش آموزی


بخش دانش آموزی گرايش رنگرزی
زهرا مومنی از اصفهان – رتبه اول
حبيبه شبرنگ زاده از کرمان – رتبه دوم
زهرا دلروز از اصفهان- رتبه سوم
بخش دانش آموزی گرايش طراحی
هانيه علوی از تهران – رتبه اول
سارا خوشرو از خراسان رضوی – رتبه دوم
مهلا حسين زاده از کرمان- رتبه سوم
بخش دانش آموزی گرايش بافت
سيده ناهيد هاشمی نژاد از خراسان رضوی – رتبه اول
فاطمه السادات موسی آبادی از خراسن رضوی – رتبه دوم
مهسا نوروزپور خدا شهری از تهران – رتبه سوم

بخش دانشجويی


بخش دانشجويی گرايش رنگرزی
مهران توانا از دانشگاه علم و هنر يزد – رتبه اول
ريحانه ميری از دانشگاه هنر تهران – رتبه دوم
صبا اشرف از دانشگاه شهيد باهنر کرمان – رتبه سوم
بخش دانشجويی گرايش طراحی
معصومه آفتابی از دانشگاه هنر تهران – رتبه اول
مهری مالکی از دانشگاه شهرکرد – رتبه دوم
پريسا قاسمی ميرزايی از دانشگاه کاشان – رتبه سوم
بخش دانشجويی گرايش بافت
شيوا سلطان افغان از دانشگاه بيرجند – رتبه اول
زری پناهی از دانشگاه سمنان – رتبه دوم
عباس نظری از دانشگاه هنر اصفهان – رتبه سوم
بخش دانشجويی گرايش مرمت
مرتضی جعفری از دانشگاه هنر اصفهان – رتبه اول
شهاب احمدوند از دانشگاه هنر اسلامی تبريز – رتبه دوم
نسيم فيض الهی دهکردی از دانشگاه شهرکرد – رتبه سوم


گفتنی است؛ آيين پايانی نهمين المپياد فرش دستباف 14 اسفندماه در سالن اجتماعات ناحيه آموزش و پرورش کرمان برگزار شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code