دسته بندی : اخبار فرش15/08/14

طره (torreh.net) | بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یکم تا هفتم شهریورماه ۹۴ در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

طره (torreh.net) | بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یکم تا هفتم شهریورماه ۹۴ در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.


طره فهرستی از برخی ویژگی های این دوره از نمایشگاه را مرور می کند:

الف) با تاکید وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، بهای واگذاری غرفه ها در این رویداد نسبت به دوره پیشین افزایش نیافت و شرکت کنندگان در نمایشگاه بیست و چهارم با همان قیمت های سال گذشته در نمایشگاه پیش رو حضور می یابند.

ب) تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها برای این دوره از نمایشگاه با تشکیل ستادی بلافاصله پس از نمایشگاه بیست و سوم آغاز شد و ستاد یادشده مرکب از تشکل های فرش کشور تقریباً هر ماه تشکیل جلسه داد.

تعیین تاریخ قطعی نمایشگاه (بین دو گزینه هفته اول شهریور یا مهر)، نوع نمایشگاه (بین دو گزینه صادراتی بودن یا تاکید بر فروش داخلی)، نوع جانمایی ها و مواردی از این دست بر پایه نظرسنجی های انجام شده و در جلسات ستاد نمایشگاه بررسی و نهایی شد.

پ)کوشش شد تا در این دوره از نمایشگاه نیز همچون سال گذشته هیچ نمایشگاه همزمانی با نمایشگاه فرش برگزار نشود. (شایان ذکر است در سال های اخیر نمایشگاه های همزمانی همچون دام و طیور و یا تلکام همزمان با نمایشگاه فرش برگزار می شد)

ت) در این دوره از نمایشگاه نیز بازدیدکنندگان می توانند بدون پرداخت بهای ورودی به نمایشگاه وارد شوند. (گفتنی است پیش از دولت یازدهم بازدیدکنندگان برای ورود به نمایشگاه ملزم به خرید بلیت ورودی بودند)

ث) در این دوره از نمایشگاه برای نخستین بار پوستر نمایشگاه از حدود شش ماه قبل از برگزاری نمایشگاه طراحی و انتشار یافت و چنان که در سال گذشته مقرر شده بود به جای تغییرهای هرساله، با حفظ الگویی ثابت، تنها تصویر فرش مندرج در پوستر تغییر یافت. (گفتنی است استاد قباد شیوا به عنوان یکی از گرافیست های نام آشنای کشور طراح این پوستر است)

ج) برای نخستین بار در نمایشگاه بیست و چهارم برپایه نظرسنجی های انجام شده و مصوبات ستاد نمایشگاه، مقرر شد تجمیع و تمرکز بخشیدن به غرفه های ارایه کننده تابلوفرش در دستور کار قرار بگیرد. در همین راستا اکثر غرفه های عرضه کننده تابلوفرش در سالن ۱۱ نمایشگاه تجمیع شده اند که این امر در سال های آتی تقویت خواهد شد.

چ) این دوره از نمایشگاه به لحاظ وسعت بزرگترین نمایشگاه در همه دوره های پیشین است و در مساحتی بیش از ۳۰ هزار مترمربع پذیرای بیش از ۷۰۰ غرفه خواهد بود. گفتنی است برای نخستین بار برخی از فعالان صنایع دستی نیز در انتهایی ترین بخش شرقی نمایشگاه به عرضه تولیدات خود خواهند پرداخت.

ح) در این دوره از نمایشگاه برای نخستین بار پذیرش بازرگانان و خریداران خارجی به صورت آنلاین به انجام رسید. در این راستا پس از انجام اطلاع رسانی گسترده از طریق رایزنان بازرگانی، سفارتخانه ها، تشکل های فرش خارج از کشور و دیگر پل های ارتباطی برون مرزی، متقاضیان ملزم به مراجعه به تارنمای مرکز ملی فرش و درج اطلاعات خود برای بررسی های بعدی و تایید یا رد تقاضای حضور در نمایشگاه شدند.

خ) در این دوره از نمایشگاه اطلاع رسانی در نشریات تخصصی بین المللی فرش نیز در دستور کار قرار گرفت و برای نمونه فراخوان حضور در این رویداد در مجله های “هالی” و “کارپت ایکس ال” منتشر شد.

د) در این دوره از نمایشگاه به منظور استفاده بهینه از شبکه های اجتماعی و موبایلی، برای نخستین بار تولید و انتشار تیزرهایی کوتاه و اطلاع رسان درباره این رویداد در دستور کار قرار گرفت و این تیزرها به صورت هفتگی در این شبکه ها انتشار یافتند.

ذ) همچون دوره گذشته، امسال نیز برای حمایت از دانش آموختگان کارآفرین فرش یکی از سالن های نمایشگاه به صورت رایگان در اختیار این گروه قرار گرفت. همچنین تشکل ها و دانشگاه های ارایه دهنده رشته فرش نیز از این امکان رایگان برای معرفی توانمندی های خود برخوردار شدند. (سالن های سه گانه ۲۵ به این امر اختصاص یافته است)

ر) در این دوره از نمایشگاه در سالن ۲۷ فضایی برای آشنایی بازدیدکنندگان عادی با فرایند تولید فرش و نیز امکانی برای برگزاری دوره های آموزشی به ویژه با موضوع چگونگی خرید و نگهداری فرش و همچنین چگونگی قرارگیری فرش در سبک زندگی امروزی و آمیختگی با دکوراسیون در نظر گرفته شده است.

ز) همزمان با نمایشگاه بیست و چهارم، پنجمین جشنواره فرش برتر نیز برگزار می شود. فرش های برگزیده این جشنواره در سالن ۲۷ نمایشگاه به نمایش درخواهند آمد.

ژ) همزمان با بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران، از دانشنامه آنلاین فرش ایران (ویکی فرش) رونمایی خواهد شد. همچنین کتاب کارنامه ۱۰ سال عملکرد مرکز ملی فرش ایران نیز همزمان با این رویداد منتشر می شود.

س) به علت تداوم کم مهری سازمان صدا و سیما نسبت به این رویداد، سایر گزینه های تبلیغاتی و اطلاع رسانی از جمله تبلیغات محیطی (با تمرکز بر بیلبوردهای سطح شهر) در دستور کار قرار گرفته اند.

ش) همزمان با نمایشگاه بیست و چهارم، بخش اول کلیپ های ویژه فرش ایرانی که تولید آنها از ماه های گذشته از سوی مرکز ملی فرش ایران دنبال شده است رونمایی و عرضه خواهند شد.

ص) در آیین گشایش نمایشگاه بیست و چهارم و روزهای برگزاری این رویداد، افزون بر چهره های سیاسی، مشاهیری از حوزه هنر و ادب نیز حضور خواهند یافت.

ض) در این دوره از نمایشگاه برای آشنا شدن کودکان با فرش ایرانی، کارگاه نقاشی فرش با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالن ۲۷ نمایشگاه برگزار می شود.

ط)…
پایان پیام/ (torreh.net)

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code