دسته بندی : اخبار فرش15/04/29

وزیر صنعت به وزیر خارجه درباره لغو تحریم صادرات فرش دستباف ایرانی به امریکا نامه نوشت. روزنامه تعادل در گزارشی از نامه نگاری نعمت زاده به […]

وزیر صنعت به وزیر خارجه درباره لغو تحریم صادرات فرش دستباف ایرانی به امریکا نامه نوشت.


روزنامه تعادل در گزارشی از نامه نگاری نعمت زاده به ظریف برای لغو تحریم فرش ایرانی خبر داده است.این روزنامه در شماره سه شنبه نهم اردیبهشت ماه خود گفت و گویی با سرپرست مرکز ملی فرش ایران را درج کرده است که در پی می آید:
حمید کارگر سرپرست مرکز ملی فرش با اعلام این خبر به «تعادل» گفت: به‌تازگی محمدرضا نعمت‌زاده از محمدجواد ظریف درخواست کرده تا در رایزنی‌های دیپلماتیک خود با مقام‌های امریکایی، ترتیبی اتخاذ شود تا زمینه لغو تحریم صادرات فرش ایرانی به ایالات متحده در دستور کار قرار بگیرد.
وی افزود: براساس لایحه مصوب کنگره امریکا که در سال۲۰۱۰ به امضای رییس‌جمهور امریکا رسید، واردات فرش ایران از ۲۹سپتامبر ۲۰۱۰ یعنی ۷مهر ۸۹ به آن کشور ممنوع شد. این در حالی است که قبل از اعمال تحریم‌ها امریکا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خریداران فرش ایرانی به‌شمار می‌رفت. به گفته وی، رفع تحریم فرش دستباف یکی از مطالبه‌های مهم فرش کشور به‌شمار می‌رود که امیدواریم وزیر امور خارجه کشورمان در طول مذاکرات پیگیری کند. ایران از دیرباز در تولید فرش دستباف شهرت داشته است، به‌طوری که بخشی از استان‌های بزرگ کشور مانند آذربایجان‌غربی، اصفهان، یزد و… در زمینه تولید فرش زبانزد عام و خاص هستند. تحریم‌های اخیر علیه ایران و ناآرامی‌های سیاسی یا اقتصادی در سطح منطقه باعث شد تا در دهه گذشته این صنعت با کاهش صادرات مواجه باشد اما به گفته سرپرست مرکز ملی فرش در سال۹۳ صادرات این صنعت رشد چشمگیری داشته و ایران در میان کشورهای رقیب همچون هند، پاکستان، ترکیه، افغانستان، نپال و چین همچنان پیشگام تولید و صدور فرش دستباف به‌شمار می‌رود.
سرپرست مرکز ملی فرش درباره واردات فرش به «تعادل» می‌گوید: طبق آمارهای گمرک جمهوری اسلامی هیچ نوع وارداتی در حوزه فرش دستباف وجود ندارد. فرش دستباف هنر- صنعت ملی ایران است و به‌عنوان میراث تمدن محسوب می‌شود که از جنبه‌های مختلف فرهنگی و هنری قابل‌توجه است. کارگر درباره مزیت‌های هنر- صنعت فرش دستباف می‌گوید: افزایش اشتغالزایی و ارزآوری آن به‌عنوان مهم‌ترین مزیت‌ها به‌شمار می‌رود. درواقع هنر- صنعت فرش پیامدهای اجتماعی چون پوشش شغل روستاییان را دربردارد و از نظر ارزآوری به‌عنوان یکی از صادرات مهم غیرنفتی کشور مطرح است.
وی تصریح می‌کند: به‌طور متوسط در دهه اخیر سالانه شاهد ۵۰۰میلیون دلار صادرات فرش دستباف بوده‌ایم که خوشبختانه توانسته‌ایم نیاز ۸۰ کشور دنیا را برآورده کنیم. کارگر ادامه می‌دهد: متاسفانه در چند سال اخیر شاهد سیر نزولی صادرات در این صنعت بوده‌ایم که این موضوع به عواملی داخلی و خارجی چون تورم، بالارفتن قیمت تمام‌شده محصول، هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت نقدینگی مستقیم به قالیبافان که درنهایت منجر به خروج بخشی از بدنه تولید در فرآیند فرشبافی شد مرتبط است.
وی با اشاره به عوامل خارجی می‌افزاید: اعمال تحریم مستقیم صادرات فرش ایران به امریکا، وقوع برخی ناآرامی‌های سیاسی در کشورهای بازار هدف و رکود اقتصادی اروپا که از بازارهای سنتی فرش دستباف محسوب می‌شدند ازجمله عواملی است که در چند سال گذشته باعث برهم‌زدن توسعه صادرات در این صنعت شده‌اند. سرپرست مرکز ملی فرش تصریح می‌کند: با ورود دولت یازدهم و سیاست‌های اعمال‌شده در سال۹۳ روند مثبتی را در حوزه اقتصاد و حمایت از تولید داخل شاهد بودیم، به‌طوری که در همه ماه‌های سال ۹۳ طبق آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران صادرات فرش از نظر وزنی و ارزشی افزایش یافته است. به گفته کارگر، در ۱۲ماهه سال ۹۳ حدود ۳۳۰میلیون دلار فرش صادر شده که در مقایسه با سال ۹۲ رشد قابل‌توجهی را به ارمغان آورده است. وی ادامه می‌دهد: امیدواریم با بهبود مناسبات سیاسی و کم‌رنگ شدن تاثیر تحریم‌ها بر انتقال ارز و هزینه های صادرات، شاهد تداوم این میزان و بالارفتن صادرات باشیم.
کارگر درخصوص تولید فرش دستباف می‌افزاید: به‌طور متوسط سالانه ۳میلیون مترمربع تولید فرش داریم که به‌طور کلی حدود۳/۲ آن به خارج از کشور صادر می‌شود. وی درباره بازارهای هدف فرش دستباف می‌گوید: مناطقی مانند اروپا و آمریکا از قدیم مشتریان پروپاقرص این هنر- صنعت هستند و بر فرش دستباف ایران آگاهی‌های زیادی دارند. اما در دهه‌های گذشته نیز شاهد به‌دست آوردن بازارهای جدیدی چون چین، روسیه، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای امریکای لاتین هستیم. در چند سال اخیر کشور چین به‌عنوان یکی از خریداران اصلی فرش ایران تبدیل شده است.
وی ادامه می‌دهد: در دهه‌های گذشته چین به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان و رقیب اصلی فرش ایران محسوب می‌شد اما به‌دلیل تحولات اقتصادی و گرایش چینی‌ها به سایر صنایع باعث شد تا این کشور از هنر- صنعت فرش دستباف جا بماند. در همین حال این کشور به‌عنوان یکی از ۱۰خریدار اصلی فرش ایران مطرح است. به اعتقاد وی، مهم‌ترین موانع، تحریم‌های مستقیم کشور امریکا به صنعت فرش دستباف است چراکه در گذشته امریکا خریدار یک‌پنجم فرش دستباف ایران بود و با رفع تحریم‌ها این بازار به روال خود بازخواهد گشت. به گفته وی، مجموع تجارت فرش دستباف یعنی جمع صادرات همه تولید‌کننده‌‌های فرش دستباف به‌طور متوسط یک‌میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار است از این میزان در همه سال‌های اخیر با وجود افت صادرات، ایران دارای بیشترین سهم در تجارت جهانی محسوب می‌شود. درواقع در میان کشورهایی چون هند، پاکستان، ترکیه، افغانستان، نپال و چین، ایران همچنان پیشگام و راهبر تجاری فرش دستباف به‌شمار می‌رود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code