دسته بندی : اخبار فرش15/07/11

تفاهم نامه همکاری بین مرکز ملی فرش ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران امضا شد.

تفاهم نامه همکاری بین مرکز ملی فرش ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران امضا شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، تفاهم نامه همکاری بین مرکز ملی فرش ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به منظور گسترش همکار های علمی، پژوهشی و اجرایی در زمینه توسعه خوشه های فرش دستباف کشور و استفاده بهینه از منابع، ظرفیت ها و توانمند یهای طرفین منعقد شد.
بر پایه این گزارش حمید کارگر در آیین امضای این تفاهم نامه گفت: فرش دستباف ایرانی از جنبه های مختلفی قابل اتکا است به طوری که حضور پر رنگ تاریخی، فرهنگی، هنری، اجتماعی، اقتصادی، اشتغالزایی و ارزآوری از جمله بهانه هایی برای پرداختن به این هنر- صنعت است.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران افزود: هنر- صنعتی با این ویژگی ها نیازمند توجه سازمانها و دستگاه های مختلف در بخش های گوناگون آموزشی، پژوهشی، فرهنگ سازی، بازاریابی، بهبود تولید و دیگر فرایندهای مرتبط در کنار مرکز ملی فرش ایران است.
وی با اشاره به وضعیت تولید سنتی فرش در کشور گفت: از ویژگی های فرش دستباف که گاه برگ برنده و مزیت این هنر-صنعت در کشور محسوب می شود سنتی بودن فرایند تولید آن است چرا که وجه هنری، دستی و منحصر به فرد بودن آن را به رخ می کشد به طوری که اگر دو فرش تولیدی در یک کارگاه یا خانه توسط یک قالیباف حتی از نقشه، مواد اولیه و رنگرزی یکسان باشد، متفاوت خواهند بود ولی همین ویژگی هنری در تولید و تجارت در سطح کلان می تواند یک آسیب تلقی شود.
کارگر در ادامه تصریح کرد: این ویژگی امکان سفارش پذیری را تا حدی کاهش می دهد و ممکن است به تولید کور بینجامد که نتیجه آن انباشت فرش های تولیدی بدون مشتری خواهد بود.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: خوشه های فرش دستباف می توانند با شناسایی و رفع این حلقه های مفقوده به کمک این هنر – صنعت بیایند و مرکز ملی فرش ایران مشتاق است از ظرفیت خوشه های فرش برای بهبود این هنر- صنعت یاری بگیرد.
کارگر تصریح کرد: در حال حاضر در فعالیت خوشه های فرش در استانهای مختلف قوت و ضعف هایی مشهود است و برای پرهیز از موازی کاری ها و یا تداخل کاری ها در تعامل با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی به این رسیدیم که برای ایجاد هم افزایی و ساماندهی خوشه ها و بهره گیری حداکثری از این ظرفیت این تفاهم نامه به امضا برسد.
در این آیین سید محمد سید ابریشمی معاون وزیر صنعت، معدن، و تجارت گفت: این تفاهم نامه مشترک که بین سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و مرکز ملی فرش ایران منعقد می شود برای ارتقای سطح اقتصادی و توسعه تولید قشر زحمت کش و هنرمندی است که از سال های بسیار دور باعث افتخار کشور در داخل و خارج مرزها بودند و تلاش و هنرنمایی آنها در بسیاری از موزه ها به نمایش در آمده که افتخار ملی است.
مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران بابیان اینکه در ۲۱ استان استعدادهای فرش دستباف کشور شناسایی شده که قابلیت برنامه توسعه خوشه ای دارد افزود: خوشه فرش را با ۱۱ استان شروع کردیم که ۶ استان آن در مرحله توسعه است و ۵ استان در مرحله قرارداد با عامل تولید خوشه و امکان سنجی قرار دارد.
وی اظهار امیدواری کرد تفاهم نامه مشترک باعث ارتقای تولید این هنر- صنعت و حمایت از تولید کنندگان مختلف در اقصی نقاط کشور شود.
در ادامه غلام رضا سلیمانی معاون صنایع کوچک شهرک های صنعتی ایران گفت: منطق کار ما در توسعه خوشه ای منطبق بر مزیت و توسعه منطقه ای و براساس مدل زنجیره ارزش است به طوری که بتوانیم ارزش افزوده را در این هنر- صنعت افزایش دهیم.
وی افزود: هدف از ایجاد خوشه های فرش دستباف ایجاد توازن ارزش افزوده بین بافندگان و تجار است تا بدین طریق بافندگان نیز از ارزش افزوده ایجاد شده در فرش دستباف متناسب با تلاش و هنرمایی خود سهم داشته باشند.
همچنین در آیین محسن حسن زاده معاون امور تولید مرکز ملی فرش ایران گفت: برای جلوگیری از موازی کاری در فرایند اجرای خوشه های فرش دستباف می توان از توان شبکه های تعاونی و اتحادیه های استانی در کنار خوشه ها استفاده کرد.
بر اساس این گزارش؛ حمایت از اجرای پروژه های توسعه خوشه های فرش دستباف، حمایت از اجرای پروژه های تکمیل حلقه های مفقوده زنجیره ارزش خوشه های فرش دستباف کشور، حمایت از توسعه بازارهای هدف صادراتی خوشه های فرش دستباف کشور و حمایت از شکل گیری و توسعه ارایه دهندگان خدمات توسعه کسب و کار فرش از قبیل خدمات طراحی، بازاریابی، صادرات و… از جمله اهداف و محور های این تفاهم نامه است.
همچنین حمایت از تقویت پیوند بین خوشه همسان فرش دستباف کشور، استفاده مشترک از منابع و توانمندی های طرفین در زمینه های برگزاری دوره های آموزشی، تامین مواد اولیه، تامین مالی و توسعه بازار در خوشه های فرش دستباف کشور، حمایت از شکل گیری و توسعه واحد های طرح و نقشه فرش و صنایع جانبی و تکمیلی و تولیدی تجهیزات استاندارد فرش بافی در سطح خوشه های کسب و کار فرش دستباف و فراهم کردن بستر لازم جهت احداث مجتمع های کارگاهی فرش بافی در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور از دیگر محورهای تفاهم نامه مشترک است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code