دسته بندی : اخبار فرش15/05/22

سرپرست مرکز ملی فرش ایران در همایش ملی "فرهنگ، هویت شهری و گردشگری" از بایسته های حضور فرش ایرانی در منظر شهری سخن گفت.

سرپرست مرکز ملی فرش ایران در همایش ملی “فرهنگ، هویت شهری و گردشگری” از بایسته های حضور فرش ایرانی در منظر شهری سخن گفت.


به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، حمید کارگر با حضور در آیین پایانی همایش ملی “فرهنگ، هویت شهری و گردشگری” که عصر سه شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه در مشهد برگزار شد، با موضوع “هنرهای سنتی (فرش) در منظر شهری” سخنرانی کرد.
بر اساس این گزارش وی با برشمردن ویپگی های دنیای کنونی و تغییر در ابزارهای پیام رسان و قدرت یافتن دیپلماسی عمومی در برابر قدرت های سخت نظامی و سیاسی، داشته های ایران را در این زمینه قابل اتکا دانست.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران با اشاره به توانمندی ایران در هنرهای هفتگانه، بر لزوم استفاده از این داشته ها در دیپلماسی هنری تاکید کرد و بر نقش فرش ایرانی به عنوان یکی از هنرهای سنتی برای ارایه تصویری شایسته از کشورمان پای فشرد.
حمید کارگر با نمایش تصاویری از رویکرد دیگر کشورهای تولیدکننده فرش دستباف برای بهره گیری از این توان در هویت سازی و نیز جذب گردشگر، خواستار توجه بیش از پیش معماران و شهرسازان به عناصر موجود در هنرهای سنتی به ویژه نقشمایه های اصیل و نیز فرش ایرانی شد.
وی فرش دستباف ایران را دارای ظرفیت بالایی برای ایفای نقش در حوزه دیپلماسی هنری دانست و با ارایه برخی نمونه ها از قرار گرفتن فرش و نمادهای آن در مبلمان شهری، بر لزوم تکثیر و تقویت این رویکرد تاکید کرد.
گفتنی است در این همایش که به همت دانشگاه بینالود و در هتل ثامن طرقبه برگزار شد، دبیرکل یونسکو در ایران، رییس اداره اول دیپلماسی وزارت امور خارجه، مدیرکل مطالعات و آموزش سازمان میراث فرهنگی و برخی از نامداران پژوهش در حوزه معماری و گردشگری در ایران و خارج از کشور به ارایه دیدگاه های خود پرداختند.
بر اساس اعلام دبیرخانه این همایش، حدود یک هزار مقاله در بخش های شهرسازی، معماری و گردشگری از سراسر کشور به دبیرخانه همایش رسید که از این تعداد ۶۰ اثر به صورت شفاهی و ۱۲۰ اثر در قالب پوستر ارایه شد.
شایان ذکر است در حاشیه این همایش، سرپرست مرکز ملی فرش ایران به دیدار و گفت و گو با جمعی از دانش آموختگان کارآفرین فرش در خراسان رضوی پرداخت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code