دسته بندی : اخبار فرش15/06/18

در آیین ویژه ای در محل استانداری گلستان و با حضور فعالان فرش این استان، لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن رونمایی شد.

در آیین ویژه ای در محل استانداری گلستان و با حضور فعالان فرش این استان، لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن رونمایی شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، در این آیین که استاندار گلستان، سرپرست مرکز ملی فرش ایران، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان، برخی از مدیران استانی و فعالان فرش استان حضور داشتند، لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن که از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی به ایران ارسال شده است رونمایی شد.

فرش دستباف؛ شاه بیت غزل اقتصاد مقاومتی
سرپرست مرکز ملی فرش ایران در این آیین با اشاره به دست اندازی های دیگر کشورها برای تصاحب فرهنگ، هنر و هویت کشورمان گفت: برخی کشورها به دنبال آن هستند که برای خود تاریخ و هویت بسازند و ما با دارا بودن داشته های غنی فرهنگی و تاریخی نباید از این هویت سازی های جعلی غافل باشیم و لازم است تا هوشمندانه از این ذخایر غنی پاسداری کنیم.
حمید کارگر عصر چهارشنبه در آیین رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن گلستان در گرگان، ادامه داد: مرکز ملی فرش ایران در سال های گذشته با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری، تشکل های فرش کشور و سازمان های صنعت، معدن و تجارت در استان ها توانسته است ۴۰ منطقه جغرافیایی فرش کشور را به ثبت ملی برساند و در گامی بالاتر ۱۵ منطقه جغرافیایی تاکنون به ثبت جهانی رسیده اند.
وی توجه بیش از پیش به هنر- صنعت فرش دستباف به ویژه در شرایط اقتصاد مقاومتی را ضروری دانست و افزود: وجود دانش و مهارت فنی در همه فرایندهای تولید فرش در داخل کشور، وجود بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز در تولید فرش و نیز نیاز اندک فرش به سرمایه های آنچنانی را ازجمله ویژگی های قابل اتکای این هنر- صنعت دانست.
به گفته کارگر، فرش دستباف با حداقلی از سرمایه می تواند تولید شغل کند و از این منظر قابل مقایسه با دیگر حوزه های صنعت نیست در عین حال که پیوند عمیقی با فرهنگ و هنر این سرزمین دارد و وجوه متفاوت اشتغالزایی و ارزآوری را نیز داراست.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران همچنین بااشاره به گستردگی حوزه فرش و اینکه مرکز ملی فرش ایران به تنهایی و با اعتباراتی اندک قادر به هدایت و ارتقای این هنر- صنعت نیست، گفت : برای رونق هرچه بیشتر این حوزه بسیاری از نهادها باید به یاری فرش بیایند.
وی با نام بردن از برخی نهادها افزود: صدا و سیمای کشورمان نباید به این هنر- صنعت بومی و ملی و این میراث کهن فرهنگی کشورمان بی اعتنا باشد و باید برای تبلیغ و ترویج آن بکوشد.وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش با داشتن دانشکده ها و هنرستان های فرش در بهبود این هنر- صنعت مسوولیت دارند.
کارگر همچنین از استانداری گلستان خواست تا در بسیج کردن منابع استانی و دستگاه های فعال در سطح استان به سود فرش دستباف همت کنند.

استاندار گلستان: بافت فرش، مردمی ترین حرفه است
استاندار گلستان با اشاره به جایگاه فرش دستباف در بین اقوام مختلف ایرانی و به ویژه قوم ترکمن، گفت: این هنر- صنعت از مردمی ترین حرفه ها بوده که در خانواده های ایرانی نسل به نسل منتقل شده است.
حسن صادقلو عصر چهارشنبه در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن استان گلستان اظهار داشت: این حرفه همواره نقش موثری در ایجاد اشتغال و درآمد برای خانواده ها داشته است.
وی با بیان اینکه نگاه به فرش نوعی نگاه به عرش است، بر توجه به مباحث تاریخی و هویت بخش هنر-صنعت فرش تاکید کرد و گفت: جنبه های مختلف این صنعت، قابلیت تبدیل شدن به یک علم را دارد که دانشگاهیان می توانند به آن بپردازند.
وی، حفظ هویت و تاریخ فرش ترکمن و توجه به سلیقه مشتریان را در تولیدات دستباف مهم دانست و تصریح کرد: توجه به این مباحث در کنار نحوه عرضه محصول به بازار می تواند به افزایش درآمد بافندگان کمک کند.
استاندار گلستان بر حمایت از برپایی نمایشگاه و فروشگاه فرش دستباف نیز تاکید کرد.

ثبت جهانی؛ مقدمه ای برای بهبود
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در این آیین، ثبت جهانی فرش دستباف گلستان را مقدمه و طلیعه ای برای بهبود وضعیت هنر- صنعت فرش در استان دانست.
حسینعلی قوانلو عصر چهارشنبه در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن گلستان، فعال سازی خوشه فرش گلستان را اقدامی موثر در راستای توسعه هنر- صنعت فرش دستباف دانست و تصریح کرد: امیدواریم خوشه فرش هم مانند خوشه دام و طیور که در استان رونق گرفت از شرایط خوبی بهره مند شود.
قوانلو خواستار تشکیل شرکت صادراتی مستقل برای تمرکز صادرات فرش در استان شد و گفت: اکنون به دلیل نبود این شرکت صادرات فرش دستباف از طریق سایر استان ها به خارج کشور انجام می شود.
وی از فعالیت ۷۰ هزار بافنده در گلستان خبر داد و گفت: بیشتر بافندگان فرش دستباف ساکن مناطق محروم هستند از طرفی گلستان جزء معدود استان هایی است که این تعداد نیرو بافنده دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت گلستان هنر فرش را صنعتی با کمترین هزینه و بهترین درآمد و اشتغال اعلام کرد و گفت: این هنر با خون مردم گلستان به خصوص اقوام ترکمن عجین شده تا جایی که بسیاری از آنها به صورت خودآموز این هنر را فرا می گیرند.
وی حمایت وزارت صنعت را عامل ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن دانست و افزود: ثبت برند مخصوص هر منطقه یکی از نکاتی است که مسئولین کشوری همواره به آن تاکید داشته اند و همین امر باعث وقوع چنین اتفاقی در این روز شده است.

رونق صنعت فرش دستباف نیازمند حمایت مسئولان گلستان است
عامل توسعه خوشه فرش دستباف استان گلستان خواستار جلب مشارکت، هماهنگی و همکاری مسئولین برای توسعه فرش دستباف در استان شد و گفت: رونق این صنعت نیازم ندحمایت مسئولان استانی است.
زلیخا عادلی افزود: حمایت از روند پذیرش هیات تجاری از سوی مسئولین ارشد استانی یک نیاز است.
وی با بیان اینکه از مرکز فروش در زمینه طرح های پژوهشی، تحقیقاتی انتظار حمایت داریم، افزود: نیاز است تا تحقیقات و مطالعات در زمینه بازاریابی فرش ترکمن ایجاد شود.
به گفته عادلی، با تهیه طرح های پژوهشی در قالب بلند مدت و کوتاه مدت و استفاده از نیروی انسانی جوان و مستعد می توان طرح های مطالعاتی را استفاده و اجرا کرد.
وی با بیان این نکته که بافندگان استان توانایی تولید دارند اما بستر فروش برایشان مهیا نیست، افزود:ایجاد فروشگاه متمرکز دائمی برای محصولات استان جزء مواردی است که خلا آن هم اکنون در منطقه احساس می شود امری که در گذشته هم به آن اشاره شده بود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code