دسته بندی : اخبار فرش15/05/29

رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش مشهد و کاشمر به همت مرکز ملى فرش و با همکارى سازمان جهانى مالکیت فکرى

همزمان با گشایش نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در مشهد از لوح ثبت جهانی فرش مشهد و کاشمر که به همت مرکز ملى فرش و با همکارى سازمان جهانى مالکیت فکرى به ثبت جهانى رسید رونمایی شد.


به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، سرپرست مرکز ملی فرش ایران در آیین رونمایی لوح ثبت جهانی مالکیت فکری در نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار کرد: در ماه های اخیر نشان جغرافیایی فرش ۱۰ منطقه ایران شامل مشهد، کاشمر، کاشان، کرمان، نایین، ساروق، یزد، اردبیل، ترکمن گلستان و همدان به ثبت جهانی رسیده است و پسش از این نیز ۵ منطقه دیگر به ثبت جهانی رسیده بودند.
حمید کارگر با اشاره به اینکه تداوم روند ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستباف ایران عاملی بازدارنده در کپی‌برداری رقبای فرش ایران و دست‌اندازی به نام های جغرافیایی مناطق فرش‌بافی کشورمان است افزود: سازمان جهانی مالکیت فکری(WIPO) یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل است که با امضای توافق‌نامه‌ای در استکهلم در سال۱۹۶۷ برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد.
وی افزود: ثبت برند جهانی این مناطق بر اساس معاهده لیسبون و طی فرآیند کارشناسی مستمر مطابق با قوانین بین‌المللی انجام شده است و اکنون از گواهی های مربوطه برای دو منطقه مشهد و کاشمر رونمایی می شود. کارگر همچنین از امکان ثبت طرح ها و نقوش فرش ایران به نام پدیدآورندگان آنها و نیز فرایند ثبت ملی مناطق جغرافیایی فرش خبر داد.
امید است با تداوم روند ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستباف ایران از کپی برداری رقبای فرش ایران و دست اندازی به نام های جغرافیایی مناطق فرشبافی کشورمان جلوگیری شود. گفتنی است در این آیین رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد و جمعی از پیشکسوتان و فعالان فرش خراسان حضور داشتند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code