دسته بندی : اخبار فرش15/05/12

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: تاکنون به صورت قانونی هیچ وارداتی در حوزه فرش دستباف انجام نشده و فرش‌های خارجی موجود در بازار که البته […]

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: تاکنون به صورت قانونی هیچ وارداتی در حوزه فرش دستباف انجام نشده و فرش‌های خارجی موجود در بازار که البته انگشت‌شمار هستند قطعا به شکل غیرقانونی وارد شده است.


به گزارش ایسنا؛ حمید کارگر اظهار کرد: برای حمایت از تولید داخل تعرفه بالایی برای واردات فرش دستباف لحاظ شده اما ممنوعیت قانونی برای واردات وجود ندارد اما همین تعرفه بالا باعث می‌شود واردات مقرون به صرفه نباشد. وی با بیان اینکه تاکنون به صورت قانونی هیچ وارداتی در حوزه فرش دستباف انجام نشده است، افزود: بنابر آمار رسمی گمرک هیچ‌گونه وارداتی به شکل قانونی و رسمی در حوزه فرش دستباف اتفاق نیفتاده است. البته نمی توان منکر وجود انگشت‌شمار فرش‌های دستباف خارجی در کشور شد که قطعا به شکل غیرقانونی وارد کشور شده است. وی در عین حال بیان کرد: کشور چین امروز نه تنها رقیب فرش دستباف ایرانی نیست بلکه خریدار و مشتری‌ خوب فرش دستباف ایران است. آمار گمرک و آمارهای اقتصادی سازمان ملل گواه این ادعاست که چین در سال‌های اخیر در حال خروج از گردونه فرش دستباف بوده و به یکی از وارد‌کنندگان این محصول در دنیا تبدیل شده است. رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: تغییر در اقتصاد چین و پیوستن آن به بازار آزاد و پیدایش جامعه ۲۰۰ میلیونی ثروتمند در کشور چین که به دنبال کالاهای دارای پرستیژ و کالاهای لوکس و دارای نام و نشان هستند باعث شده محصولاتی مثل فرش دستباف ایرانی که با برند پرشین کارپت در دنیا شناخته شده به کشور چین ورود مناسبی داشته باشند. وی اظهار کرد: آمار گمرک نشان می‌دهد رشد شتابنده‌ای در صادرات فرش به چین داشته‌ایم که از حدود ۸۰۰۰ دلار در سال به هشت میلیون دلار رسیدیم.
کارگر اظهار کرد: هرچند این میزان عدد کوچکی است ولی امیدواریم با شناخت کامل از اقتصاد بازار چین اعداد بسیار بزرگ‌تری را تجربه کنیم؛ بنابراین ما از این رقیب قدیمی خودمان نگرانی نداریم و امروز به عنوان یک خریدار به آن نگاه می‌کنیم.

2 دیدگاه

  1. احمد رستگار گفت:

    قطعا قاچاق زیاد شده. و الا فرش چینی در بازار زیاده

    • سلام. البته در بین انبوه فرش های داخلی چند تخته فرش خارجی به معنی زیاد نیست. چیزی که مهم است حمایت دولت است که با وضع تعرفه بالا گمرکی (۴۰ درصدی) ورود فرش دستباف خارجی را به کشور عملا مقرون به صرفه نمیکند. هرچند باید به نحوی قاطع جلوی قانون شکنی ها هم گرفته شود. موفق و پیروز باشید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code