دسته بندی : حاشیه نویسی17/05/10

هنر-صنعت فرش دست‌باف ایران از اجراى طرح هدفمندى یارانه‌ها در دولت محمود احمدى‌نژاد آسیب فراوانى دید. این گزاره‌اى است که مورد وفاق بسیارى از فعالان حوزه فرش است. در همان نخستین روزهاى اجراى این طرح در دولت قبل، برخى از ترکش‌هاى این طرح براى تولیدکنندگان فرش رخ نمود.

نشریه فرش دستباف ایران طره | TORREH | هنر-صنعت فرش دست‌باف ایران از اجراى طرح هدفمندى یارانه‌ها در دولت محمود احمدى‌نژاد آسیب فراوانى دید.


این گزاره‌اى است که مورد وفاق بسیارى از فعالان حوزه فرش است.
در همان نخستین روزهاى اجراى این طرح در دولت قبل، برخى از ترکش‌هاى این طرح براى تولیدکنندگان فرش رخ نمود. آن‌چنان‌که مى‌گفتند با افزایش قیمت حامل‌هاى انرژى، سرکشى به قالی‌بافان و کارگاه‌هاى پراکنده در روستاها و شهرستان‌ها به صرفه نیست. مى‌گفتند اگر در تردد دایمى باشیم هزینه‌هایمان بالا مى‌رود و اگر نظارت را رها کنیم کیفیت تولیدات افت خواهد کرد.
اما هنوز این نگرانى روزهاى نخست چندان فروکش نکرده بود که معضل بزرگ‌ترى خودنمایى کرد: قالی‌بافان قالى نبافتند!
برخى از قالی‌بافان کشور که کم هم نبودند با دریافت یارانه نقدى -به‌ویژه در خانوارهاى پرجمعیت- دیگر تمایلى به بافت فرش نشان نمى‌دادند. نتیجه واضح بود: کم شدن تعداد قالی‌بافان، کاهش میزان تولید، بالا رفتن دستمزد و قیمت تمام شده فرش و…
به همین آسانى و روشنى هدفمندى یارانه‌ها اثر مخرب خود را بر فرش ایران آشکار کرد که تا امروز هم ادامه دارد.
همان موقع در دولت قبلى هم کارشناسان و صاحبنظران زیادى معتقد بودند که به جاى این پرداخت‌هاى مستقیم و تقسیم پول بین مردم، باید به سراغ حمایت‌هاى غیرمستقیم، تسهیل تولید و تجارت، ارائه خدمات حمایتى، رفع موانع تولید، ارائه مشوق‌هاى لازم، ارائه آموزش‌هاى تخصصى و… رفت ولى گوش شنوایى در کار نبود!
حالا باز چهره‌هایى از سیاسیون در کارزار انتخاباتى خود دم از توزیع پول می‌زنند و مسابقه بیشتر دادن یارانه گذاشته‌اند.
خدا به همه ما رحم کند.


نشریه فرش دستباف ایران طره | TORREH | پایان پیام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code