برای آینده، ما مردم غرب باید فرشهای دستباف خود را ببافیم و این تولیدات باید با فرشهای شرق برابری کند ولی نباید غیر از استفاده از مواد خوب و ماندگار، تولیدی از طرحهای آنها باشد. به عبارتی این طرحها باید به وسیله ایدههای مدرن غربی تولید شوند که اصول بنیادین آن در هنر معماری نهفته است.
برچسب ها
فرش - فرش دستباف - فرش شرقی - قالی - ویژه - ویلیام موریس| TORREH.net |مروری بر فرشهای ویلیام موریس
برای آینده، ما مردم غرب باید فرشهای دستباف خود را ببافیم و این تولیدات باید با فرشهای شرق برابری کند ولی نباید غیر از استفاده از مواد خوب و ماندگار، تولیدی از طرحهای آنها باشد. به عبارتی این طرحها باید به وسیله ایدههای مدرن غربی تولید شوند که اصول بنیادین آن در هنر معماری نهفته است.
ویلیام موریس
ویلیام موریس۱ (۱۸۹۶-۱۸۳۴) طراح، هنرمند، نویسنده و فعال اجتماعی انگلیس بود. او در سال ۱۸۷۵ شرکتی با نام همراسمیت۲ تاسیس کرد که به کار تولید فرش ماشینی میپرداخت. لیکن دغدغهاش برای تولید کالای با کیفیت موریس را به تولید قالی دستباف در سال ۱۸۷۸ میلادی رهنمون ساخت. در این قالیها از گره متقارن و تاروپود پنبهای استفاده میشد. فقط ۱۰۰ قالی بر اساس طرحهای موریس و دستیارش هنری دیل۳ بافته شد. این فرشها دارای نقوش گلدار با ساقه مو و اسلیمی با الهام از فرش ایرانی بودند. رنگهای آبی و قرمز روناسی رنگهای غالباند. علامت تجاری وی شامل یک چکش، حرف M با اشکال موج شکل یا ترکیبی از این نشانها در فرش بافته شدهاند.
ویلیام موریس بنیانگذار نهضت هنر و صنایعدستی بود. نهضت هنر و صنایعدستی نهضت طراحی که در اواخر نیمه دوم قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی در بریتانیای کبیر آغاز شد. حامیان این نهضت به تولید دستی در هنرهای کاربردی و تولید مبلمان خانگی مشغول بودند. اینها با سبکهای هنری ظریف در کالاهای ساخته شده مخالف بودند. ایده اصلی این بود که تولیدکننده صنایعدستی کسی است که خودش طرحهایش را اجرا کند. این سبک هنری باعث گسترش سبک آرت نوو شد.
منابع
سیدجلالالدین بصام، فرهنگ فرش دستباف، تهران، بنیاد دانشنامهنگاری ایران، ۱۳۹۲.
عباس اکبری، «بررسی تحولات طراحی فرش تحت تأثیر جنبشهای هنری در غرب»، فصلنامه گلجام، بهار و تابستان ۱۳۸۶، شماره ۷-۶.
۱. Wiliam Morris
۲. Hammersmith
۳. Deale
| TORREH.net | پایان پیام