دسته بندی : دسته‌بندی نشده21/12/15

رویکرد انقباضی در «لایحه بودجه ۱۴۰۱»، گریبان «قانون بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی» را گرفت.

نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net | رویکرد انقباضی در «لایحه بودجه ۱۴۰۱»، گریبان «قانون بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی» را گرفت.


به گزارش طره؛ حمید کارگر در گفت‌و‌گو با «پایگاه اطلاع رسانی ایران کالا» به تشریح چگونگی پوشش بیمه قالیبافان در لایحه بودجه سال آینده پرداخت که مشروح این گفت‌و‌گو را در پی می‌خوانید:

ای وای که بد نشد بَتَر شد!

رویکرد انقباضی در «لایحه بودجه ۱۴۰۱»، گریبان «قانون بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی» را گرفت.

عضو انجمن علمی فرش ایران در نقد لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: هنوز هنرمندان شاغل در بخش فرش و صنایع دستی در حل معمای «حذف ردیف اعتباری مختص بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی» توسط مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰ متحیر مانده بودند که اکنون محدودیت‌های اعمال شده در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ حیرتشان را بیشتر کرد!

دکتر حمید کارگر در تشریح این محدودیت‌ها ادامه داد: آنچنان که از بند «و» تبصره ۱۷ لایحه بودجه ۱۴۰۱ بر می‌آید، بهره‌مندی از معافیت‌های بیمه‌ای منوط به «ارزیابی آزمون وسع توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و قرار گرفتن در  چهار دهک اول در آمدی» خواهد بود. به بیان دیگر در صورت تصویب این لایحه، از سال آینده شمول قانون بیمه قالیبافان و شاغلان صنایع دستی محدودتر شده و صرفاً پس از ارزیابی‌ها و راستی‌آزمایی‌ها، آن دسته از قالیبافانی که در چهار دهک ابتدایی باشند مشمول بیمه خواهند شد.

این کارشناس فرش افزود: آنچه در این بند آمده به معنای لغو معافیت کامل قالیبافان در دهک‌های درآمدی ۸ و بالاتر و کسر پلکانی معافیت بیمه‌ای قالیبافان دهک‌های ۵ تا ۷ است چرا که طبق تصریح لایجه، برای بیمه شدگان قرار گرفته در دهک‌های پنجم تا هفتم درآمدی، به ازای هر دھک سه درصد از معافیت بیمه‌ای موجود کسر و دهک‌های هشت و بالاتر مشمول معافیت‌های بیمه‌ای نخواهند بود.

کارگر در توصیف پیامدهای این شیوه از اجرای قانون گفت: گویی قرار بر این است که قیچی بودجه هر سال بخشی از شاخ و برگ‌های «قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار» را قطع کند و در نهایت شیری بی یال و دم و اشکم را باقی بگذارد.

به گفته وی اگر در چند سال اخیر محدودیت‌های بودجه‌ای و تأمین نشدن اعتبار موجب می‌شد که سازمان تأمین اجتماعی از پذیرش قالیبافان جدید سر باز زند، در سال جاری حذف ردیف اعتباری مربوطه توسط مجلس شورای اسلامی این مشکل را حادتر ساخت و حالا با تنگ‌تر شدن حلقه مشمولان بیمه، حقی دیگر از قالیبافان و شاغلان صنایع دستی ستانده خواهد شد.

حمید کارگر با توجه به افزایش منابع و اعتبارات در برخی از ردیف‌های بودجه گفت: می‌توان از قالیبافان و شاغلان صنایع دستی خواست تا کمبود اعتبار و منابع و انقباضی بودن بودجه را بپذیرند و با پالایش و راستی‌آزمایی برای شناخت قالیباف و هنرمند واقعی از مشمولان جعلی همراهی کنند، اما نمی‌توان انتظار داشت که دیوار خود را از هر دیواری کوتاه‌تر ببینند و در کنار کاهش اعتبارات این بخش، شاهد افزایش‌های عجیب در دیگر بخش‌ها باشند.

وی اظهار امیدواری کرد مجلس شورای اسلامی در جبران کم‌ لطفی خود به «قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه‌دار» در تصویب و ابلاغ نهایی بودجه ۱۴۰۰، به هنگام بررسی و تصویب لایجه بودجه ۱۴۰۱ با قالیبافان و شاغلان صنایع دستی مهربان‌تر باشد.


این گفت‌وگو در تاریخ ۲۲ آذرماه در خبرگزاری ایران کالا منتشر شده است.


نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net | پایان پیام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code