دسته بندی : بخش های طره - شماره 3 - نقشمایه13/10/17

اگرچه برای بیشتر نقاشان شرق‌گرا (Orientalism) این سبک بهانه‌ای بود که آزادانه به جهان ذهنی‌شان بپردازند، ژروم می‌کوشید واقع‌گرایانه‌تر به خاورزمین بنگرد. او از آن دسته […]

اگرچه برای بیشتر نقاشان شرق‌گرا (Orientalism) این سبک بهانه‌ای بود که آزادانه به جهان ذهنی‌شان بپردازند، ژروم می‌کوشید واقع‌گرایانه‌تر به خاورزمین بنگرد. او از آن دسته نقاشان شرق‌گراست که در سنجش با دیگران به ریزه‌کاری‌ها با وسواس بیشتری می‌پردازد و تنها نمی‌کوشد با نمایش مایه‌هایی از شرق فضایی رازآلود از خاورزمین بنمایاند که بیشتر به افسانه‌های هزارویک‌شب می‌ماند تا زندگی روزمرۀ مردمان شرقی.
موضوع تابلوی بازار فرش قاهره که در 1887 و با رنگ‌وروغن روی بوم کشیده شده خریدوفروش قالی است. این اثر در دستۀ کارهای شرق‌گرایانۀ ژروم جای می‌گیرد، سبکی که از 1853 به آن گرایش پیدا کرد.


متن کامل را در سومین شمارۀ «طره» بخوانید.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code