فیروز وهابینژاد متولد سال ۱۳۴۲ در تبریز با نوآوری در رشتههایی مانند تذهیب، نقرهکاری، نقاشی و خطاطی تاکنون توانسته ۹ سبک جدید را در زمینههای مختلف و با نام «سبک کاران» به نام خود به ثبت برساند. از جمله آثار وی میتوان به نخستین قرآن نفیس نقرهکوب جهان، تلفیق تذهیب و خط نستعلیق، طراحی بتهجقه خطی و ارائه آثار قالی نقاشی و نقاشی قالی اشاره کرد.
برچسب ها
تابلو فرش - فرش - فرش دستباف - قالی - قالی نقاشی - نقاشی قالی - ویژه| TORREH.net | گفتوگو با فیروز وهابینژاد
فیروز وهابینژاد متولد سال ۱۳۴۲ در تبریز با نوآوری در رشتههایی مانند تذهیب، نقرهکاری، نقاشی و خطاطی تاکنون توانسته ۹ سبک جدید را در زمینههای مختلف و با نام «سبک کاران» بنام خود به ثبت برساند. از جمله آثار وی میتوان به نخستین قرآن نفیس نقرهکوب جهان، تلفیق تذهیب و خط نستعلیق، طراحی بتهجقه خطی و ارائه آثار قالی نقاشی و نقاشی قالی اشاره کرد.
وهابینژاد درباره ایده آثارش در زمینه قالی میگوید: من در منزلی به دنیا آمدم که طرح و نقشۀ قالی جاری بوده است. ما نسل در نسل در کار قالی هستیم. من در طی چند سال به دلیل رکود بازار فرش تغییرات شغلی دادم. ولی بعد از ۱۵ سال دوباره به کار هنری برگشتم و از قالی وام گرفتم. واقعیت این است قالیهایی که قرار بود من به امریکا بفرستم دیگر صادرات نداشت. در نتیجه قالیها در حال پوسیده شدن و از بین رفتن بودند. من به فکرم رسید که روی قالیهای پوسیده نقاشی بکشم.
او همچنین با اشاره به کارنامه هنریاش اظهار داشت: مجموعهای با تکنیک نقاشی قالی را سال ۹۰ شروع کردم. ۷۰ اثر را نیز در سال ۹۲ در نمایشگاهی به نمایش گذاشتم. اوایل مهر ماه سال ۱۳۹۶ نمایشگاهی با نام «ضیافتی برای هنرهای تجسمی با هنرهای قالی» در تبریز داشتم. برای اولین بار در این نمایشگاه این دو هنر به صورت ترکیبی و تلفیقی ارائه شد. هنرهای تجسمی و قالی را به صورت کلاژ به اسم تابلوفرش کلاژ ارائه دادم. برای اولین بار این کار را در زمینۀ فرش من انجام دادم. ۸ مجموعه دارم که هر کدام ۱۰ تا ۱۵ اثر یا ۴۰ اثر دارد. البته کارها مفهومیاند و برخی از قالیها هم به صورت حجمی انجام دادم.
او در ادامه به تکنیکهای آثارش اشاره و تصریح کرد: من متوجه شدم که به غیر از بستر بوم میشود روی قالی هم نقاشی کرد. تکنیک آثارم قالی نقاشی و نقاشی قالی است. نقاشی قالی یعنی روی قالی نقاشی کردم. قالی نقاشی یعنی با قالی نقاشی کردم.
وهابینژاد در خصوص استفاده از قالیهای قدیمی در آثارش گفت: من ۴۰۰ متر قالی دارم که آنها را از شهرهای مختلف مانند هریس، آذربایجان، اصفهان، کاشان و… تهیه کردهام.
او همچنین در ادامه افزود: یک نفر فکر میکرد من از قالیهای قدیمی و کهنه استفاده میکنم. آنها را قیچی میزنم و کلاژ میکنم. این کار خیانت است. ما باید فرشهای قدیمی را نگهداری کنیم. آنها را باید مرمت کنیم. من از قالیهایی استفاده کردم که قصد داشتم به خارج بفرستم. نیمی از این قالیها از بین رفتهاند. در گذشته هزینهای را به رفوگر برای مرمت قالی میدادند تا تار و پودش را درست کند و رویش را گره بزند. آن هم با الیافی که رنگرزی میکردند تا همرنگ با رنگ قالی باشد. امروزه این هزینهها را نمیکنیم. واقعیت این است که روفوگر برای مرمت قالی هزینه بالایی را میگیرد. قالی صادراتی نیز آنقدر ارزشش را ندارد که برایش هزینه کنیم و بفرستیم. پس بالا رفتن دستمزدهای مرمت باعث افت این قسمت از صادرات هم شده است.
وهابی نژاد در خصوص استفاده از آسیبدیدگی فرشها در آثارش نیز گفت: من عاشق پوسیدگی فرش هستم. فرشی که باز شده و شکاف برداشته است. من میخواهم از این پوسیدگی با توجه به طرحهای ریز یا درشت و کیفیت و نرمی کارم استفاده کنم.
| TORREH.net |پایان پیام
3 دیدگاه
با سلام و خسته نباشید، أیده و اجرا بسیار ابتکاری و حالب است. نقاشی ها و رنگ ها در مقابل پاخوردن اگر روی زمین باشند، نور و شستشو چقدر ثابت هستند؟
سلام
از آنجا که تابلو هستند و با رنگهای غیرثابت روی فرش نقاشی شده اند، بنابراین در برابر پاخوردگی و شست و شو ثبات ندارند. به واقع اینها تابلو هستند و باید به دیوار آویخته شوند.
با سلام و درورد
ببخشید من دانشجوی پژوهش فرش هستم و در بخشی از پایان نامه خودم کوتاه درباه این سبک صحبت کردم. سوالی داشتم از خدمتون؟ شیوه کارشون چظور هست؟ رنگ هایی که بر روی این فرش های استفاده می کنند رنگ روغن هست؟ یا از رنگ های دیگری هم استفاده میشود؟
ممنون می شم پاسخ بدهید؟