دسته بندی : اخبار طره20/12/03

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه فرش دست‌باف در نظر گرفته شده است که به شرط تحقق و تخصیص می‌تواند یاریگر بهبود این هنر-صنعت باشد. بنابراین جامعه فرش کشور امیدوار خواهند بود از یک‌سو این درآمدها برای کشور تحقق یابند و از سوی دیگر تخصیص حداکثری در این زمینه شامل فرش دست‌باف شود.

برچسب ها

-

نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net |در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه فرش دست‌باف در نظر گرفته شده است که به شرط تحقق و تخصیص می‌تواند یاریگر بهبود این هنر-صنعت باشد.


به گزارش طره، در لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۰ که از سوی دولت برای بررسی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، ۱۵۵۲۰۰ میلیون ریال برای «ارتقا و بهبود بهره‌وری، تثبیت و افزایش سهم صادراتی و بازاریابی‌های داخلی و خارجی فرش دست‌باف و حمایت‌های موضوع بند (د) ماده (۴۶) قانون برنامه ششم»، مبلغ ۱۰۵۲۰۰ میلیون ریال برای «برنامه توسعه فرش دست‌باف»، مبلغ ۱۰۵۲۰۰ میلیون ریال برای «برگزاری و مشارکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در حوزه فرش دست‌باف»، مبلغ ۵۰۰۰۰ میلیون ریال برای «آموزش قالی‌بافان» و مبلع ۱۰۰۰۰ میلیون ریال برای «تعاونی‌های فرش دست‌باف حمایت شده» پیش‌بینی شده است.

بر پایه این گزارش، می‌توان امید بست که دولت دوازدهم در آخرین سال فعالیت خود نگاهی مهربانانه‌تر با فرش دست‌باف خواهد داشت و از نگاه انقباضی پیشین فاصله گرفته است؛ اما نگاهی دقیق‌تر به کلیات بودجه ۱۴۰۰ از این خوش‌بینی در حوزه فرش می‌کاهد.

در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ هزینه‌های دولت (که اعتبارات بخش فرش نیز به‌عنوان مصارف دستگاه‌های اجرایی در همین بخش قرار می‌گیرد) در مقایسه با لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با رشدی ۷۳ درصدی روبه‌رو شده است. این افزایش چشمگیر –بیش از ۷۰ درصدی- در هزینه‌های دولت نشان می‌دهد که لطف ویژه‌ای شامل بخش فرش نبوده همه ردیف‌های اعتباری با نگاه دست و دلبازانه‌ای در آخرین لایحه بودجه این دولت مواجه شده‌اند.

از سوی دیگر منابع عمومی دولت نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به لایحه پیشین با رشدی ۷۴ درصدی مواجه شده‌اند. به‌بیان‌دیگر دولت در نگاهی خوش‌بینانه پنداشته است که درآمدش در سال آتی از محل منابع عمومی (درآمدها، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای مانند درآمدهای نفتی و نیز دارایی‌های مالی مانند ایجاد قرض یا فروش سهام شرکت‌ها) ۷۴ درصد رشد خواهد داشت(!) و بر همین اساس آسوده‌تر خواهد توانست این منابع را هزینه کند!

ناگفته پیداست که تحقق چنین درآمدی با نگاه به واقعیت‌های موجود در فضای اقتصادی کشور تا چه حد خوش‌بینانه است.

در این بخش ایرانیان با درآمدهای نفت بیشتر آشنا هستند و جالب است بدانیم که درآمدهای نفتی کشور در سال ۱۴۰۰ با رشدی ۳۱۳ درصدی نسبت به لایحه پیشین مفروض شده است که افزایشی عجیب و شگفت‌انگیز را نشان می‌دهد. (با احتساب فروش روزانه یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز به بهای ۴۰ دلار!)

همچنین پیش‌بینی شده‌است حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی به فروش برسد که از یاد نبرده‌ایم تابستان امسال نیز دولت با چنین ایده‌ای خبر از «گشایش اقتصادی» داد و شد آنچه شد!

درآمدهای مالیاتی با رشد ۲۹ درصدی نیز قرار است بخش دیگری از هزینه‌های افزایشی دولت را در بودجه سال آینده پوشش دهند.

با این وصف گویی دولت در آخرین سال فعالیت خود مبتنی بر خوش‌بینی در تحقق درآمدهایی که با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود، قصد افزایش هزینه‌ها و اعتبارات مصرفی دستگاه‌های اجرایی را دارد و این در شرایطی است که این دولت تنها نیمی از سال را سکان‌دار اداره کشور خواهد بود و نیم دیگر این دخل‌وخرج خیالی بر عهده دولت بعدی نهاده خواهد شد!

به گزارش طره در بودجه سال ۱۴۰۰ بیمه قالی‌بافی از این نگاه دست و دلبازانه کمتر بهره برده است و همچنان پوشش بیمه‌ای قالی‌بافان با وجود افزایش اعتبار، گستره وسیعی را شامل نخواهد شد به‌طوری‌که در این لایحه ۱۱۳۱۶۵۸۴ میلیون ریال برای «حق بیمه سهم دولت بیمه پایه اجتماعی قالی‌بافان، بافندگان و شاغلان صنایع‌دستی شناسه‌دار» در نظر گرفته شده است.

به‌هرروی اعتبار لحاظ شده در لایحه بودجه یک‌سوی ماجراست و میزان تحقق و تخصیص آن‌سوی دیگری است که نباید از نظر دور داشت و متأسفانه در سال‌های اخیر با جود لحاظ شدن اعداد و ارقامی اختصاصی برای فرش، تخصیص‌ها و پرداخت‌های انجام شده از سوی سازمان برنامه‌وبودجه کشور حداقلی و اندک بوده است. بنابراین جامعه فرش کشور امیدوار خواهند بود از یک‌سو این درآمدها برای کشور تحقق یابند و از سوی دیگر تخصیص حداکثری در این زمینه شامل فرش دست‌باف شود.


نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net | پایان پیام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code