دسته بندی : حاج مقصود فراش16/04/02

حاج مقصود فراش تقدیم می کند: آقاتراشی برای فرش ایران! | خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است

نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net | حاج مقصود فراش تقدیم می کند: آقاتراشی برای فرش ایران!
خانه از پای بست ویران است / خواجه در بند نقش ایوان است


امروز رفتم زیارت آقا. جای همه آرزومندانش خالی. یک دل سیر با آقا راز و نیاز کردم. همینطور گوشه یکی از رواق ها نشسته بودم و از یک طرف آمد و شد زوار رِ نگاه می کردم و از طرف دیگه چشمم روی فرش ها می چرخید. جای ترنج جانم خالی که بگه باباجون نشد ما جایی مهمون باشیم و شما ناخودآگاه دستت پرزهای فرش رِ لمس نکنه و فرش ها رِ انداز ورانداز نکنی!
خدا بیامرزه آقای طبسی رِ. طرح و نقش فرش های آستان قدس همه اش با نظر و تایید شخص خودش بود. انصافا هم فرش های خوبی رِ تو کارگاه کنه بیست تولید می کنند. با خودم فکر می کردم که فرش خوب همیشه مشتری داره. اگر ما بلد نیستیم فرش خوب تولید کنیم، اگر ما برای کسب سود بیشتر از کار می دزدیم و کیفیت رِ کاهش می دیم، اگر ما راز و رمز تجارت رِ نمی شناسیم و یاد نداریم برای فرشمان بازار بسازیم که نباید بگیم فرش ایران بازار نداره!
باید قبول کنیم که کار ما مشکل داره نه فرش ایران.
البته بنده یک جایی گفتم که هر چه فریاد دارید سر مرکز ملی فرش بکشید. عامل اصلی همه مشکلات اوست که بقیه اهالی فرش به سوی همی چراغ، منزه هستند. شنیدین می گویند عروس یاد نداشت برقصه می گفت زمین کجه. یا حکایت او بابایی که ماشین رِ برد تعمیرگاه به مکانیک گفت: داداش! قربون دستت یه نگاه به این ماشین بنداز ببین عیبش چیه که دایم به در و دیوار و جدول میخوره؟!
به نظر من باید دست روی دست بذاریم و در جا بزنیم بعد هر کس موفق شد بگیم یا رانت داشته یا سرمایه بادآورده داشته یا هزار تا حرف و حدیث براش بسازیم!
عین ماجرای «آقای فرش ایران» که تو سال ۹۴ داد فرشی ها رِ درآورد. یک بابای تولیدکننده فرش ماشینی آمد فروشگاه بزرگی زد که توش هم فرش ماشینی بفروشه هم فرش دستباف و قبل از راه اندازی مجموعه حسابی پروپاگاندا و تبلیغ کرد که برندش جا بیفته. یک باره همه سر و صدا راه انداختن که باید جلوی این رِ بگیرید.
از مرکز ملی فرش که پای وزیر رِ وسط کشید و به قوه قضائیه و سازمان ثبت نامه نگاری کرد تا پسوند ایران رِ از اسم این مجموعه حذف کردن تا بعضی از فرشی ها که مدعی شدن آقای فرش ما هستیم و دیگران نباید بیان وسط! (حالا بماند که این ادعا هم محلی از اعراب ندارد)
آقا آش رِ با جاش دارن میبرن حالا شما گیر دادین به اسم یک فروشگاه؟ کشورهای رقیب ما تو گرفتن سفارش و تولید انبوه موفق عمل می کنن، به جای سنتی کار کردن به آداب و اصول امروزی تجارت و بازاریابی آشنا شدن، روی برندساختن برای خودشان تمرکز کردن و برای تبلیغ هزینه می کنن، از اون بالاتر بعضی از تولیدکننده های وطنی خودمان برای کم کردن هزینه های تولید رفتن تو کشورهای رقیب فرش ایرانی تولید می کنن و هزار و یک ماجرای این مدلی در جریان است حالا دغدغه ما شده اسم یک فروشگاه؟!
باز یاد حکایت اون بنده خدایی افتادم که رفت کلانتری و گفت؛ جناب سروان وارد خانه که شدم دیدم دزد دارد همه اسباب و اثاثیه رِ جمع می‌کند و با خود می‌برد، من از شدت ناراحتی هی چایی خوردم، هی چایی خوردم و… حالا می‌خوام بدونم این همه چایی برای سلامتی بنده خطر نداشته؟!
خدا کنه تولیت جدید آستان قدس رضوی همون علاقه مرحوم واعظ طبسی رِ به فرش های دستباف حرم آقا داشته باشه.


نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net | پایان پیام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code