دسته بندی : حاج مقصود فراش16/04/12

حاج مقصود فراش تقدیم می کند: سرقفلی فرش را به نامش زده اند! ماجرای جانمایی ها در نمایشگاه فرش دستباف ایران

نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net | حاج مقصود فراش تقدیم می کند: سرقفلی فرش را به نامش زده اند!
           ماجرای جانمایی ها در نمایشگاه فرش دستباف ایران


امروز صبح به حجره که رسیدم گوشی تلفن رِ برداشتم و زنگ زدم به کبلایی رسول. آخه دیروز دم غروبی برای قالیچه ای که هفته اول عید تو کاشمر ازش امانت گرفته بودم مشتری پیدا شد و به قیمت فروختمش.
کبلایی کلی دعا کرد و گفت الحمدلله که همین هفته قبل یه قالیچه دیگه به بافنده اش سفارش داده و برده رو دار. بعد سر حرف وا شد و گفت حاج مقصود تو که با تهرونی ها هم حشر و نشر داری ببین چرا ما رِ تو نمایشگاه راه نمیدن؟ چرا هر سال یک عده آدمهای خاص باید تو نمایشگاه تهرون باشن و ماها از سر ناچاری باید دست به دامن واسطه ها و دلالها بشیم تا فرشمان به نمایشگاه وارد بشه؟
از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان بالفور زنگ زدم به یکی از آشناها توی مرکز ملی فرش ایران. ازش پرسیدم قصه چیه و چرا بعضی ها رِ به نمایشگاه راه نمیدن؟
گفت: حاج مقصودجان مگه شما خودت نگفتی که نباید کمیت نمایشگاه بدون بالا رفتن کیفیتش بالا بره؟ مگه نگفتی که پس کو ملاطش؟ هر سال دریغ از پارسال؟!
گفتم: چرا. بر منکرش لعنت. الآنم نمیگم نمایشگاه رِ کش بدین و بزرگ کنین که همه جا بشن. حرفم چیز دیگریست. میگم چرا نمایشگاه در تصاحب از ما بهتران است؟ چرا یک سری جاها باید سرقفلی یک سری آدمها باشد و هر سال همان ها تکراری توی این اتفاق حاضر هستند؟ کسی مثل کبلایی رسول ما که پیر دیره و از استخوان دارها و کارکشته های فرش چرا نباید بیاد تو نمایشگاه؟ مگه سالن های خوب نمایشگاه رِ به نام بعضی ها سند زده اند؟
آشنای ما گفت که رسم همه نمایشگاه های دنیا همینه و اگر کسی غرفه ای در نمایشگاه بگیره برای سال بعد اول از خودش می پرسن و اگر باز هم متقاضی بود آدم تازه ای رِ به جاش تو اون غرفه نمی گذارند. در واقع سرقفلی اون غرفه خود به خود به نامش ثبت میشه.
گفتم حالا همه چیز نمایشگاه فرش ما استاندارد و طبق قاعده است که این بخشش رِ هم می خواهید عین فرنگی ها برگزار کنید؟ اگر آدم توانمندی بیرون مانده نباید برایش راه پیدا کرد؟ تازه خودم سراغ دارم آدم های جدید رِ که تو همین سال های اخیر آمدند و توی بهترین سالن ها وارد شدند.
گفت: آنها حتما با تایید ستاد نمایشگاه و تشکل های فرش جانمایی شده اند.
گفتم: راه توجیه باز است اما این توجیهات توی کت حاج مقصود نمی رود. بنایی که خراب است ر باید کوبید و از نو ساخت.
حالا مانده ام چه جوابی به کبلایی رسول بدهم وقتی خودم قانع نیستم. هم مرکز ملی فرش و هم تشکل های فرشی ما که توی ستاد نمایشگاه هستند تقصیرکارند.
اصلاً معنای سرقفلی دادن نمایشگاه به یک عده از ما بهتران رِ نمی فهمم!
درباره نمایشگاه باز هم خواهم نوشت.


نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net | پایان پیام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code