دسته بندی : حاج مقصود فراش16/04/10

حاج مقصود فراش تقدیم می کند: مفرداتش خوب است اما... جای خالی دکور و تزیین غرفه ها در بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران

نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net | حاج مقصود فراش تقدیم می کند: مفرداتش خوب است اما…
جای خالی دکور و تزیین غرفه ها در بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران


امروز قدم زنان که از خانه به سمت حجره می رفتم، حواسم به دکان ها و سر و شکلشان بود. محدوده حجره ما به هر حال جزو بخش زواری مشهد به حساب می آید و کسبه هم جنسشان ر به سبکی که زوار بپسندند جور کرده اند.
از نبات و زرشک و زعفران تا مهر و تسبیح و جانماز. از انواع اسباب بازی چینی تا انواع صنایع دستیِ باز هم چینی. سر و شکل هر کدام از اجناس بد نیست اما نوع چیدن اینها کنار هم قیافه جذابی به دکان ها نمی دهد. برای کاسب هم که انگار فقط شلوغی حجره و خریدن مشتری ملاک است. همین حالا هم که تعطیلات نوروزی تمام شده و از تعداد زوار کم شده، باز هم کسبشان رونق دارد و نیازی به تغییر وضع ندارند.
مشابه این وضع رِ در نمایشگاه فرش هم داریم. اما اول بگذارید برایتان حکایتی رِ تعریف کنم.
یک بنده خدایی رفت سراغ روحانی محل تا از او برای تنبک زدن جواز شرعی بگیرد. پرسید: حاج آقا! ذبح گوسفند مشکل شرعی دارد؟ روحانی هم گفت: نه! پرسید: اگر بعد از ذبح، پوست گوسفند ر جدا و دباغی کنیم چطور؟ گفت: نه! پرسید: اگر پوست رِ روی قطعه چوب یا سفال بکشیم و دست بر آن بزنیم چی؟ گفت: نه!
این شد که تنبک رِ برداشت و روی آن ضرب گرفت. روحانی هم در واکنش به این حرکت گفت: مفرداتت خوب بود مومن اما مرده شور ترکیبت رِ ببرد!
حالا حکایت این دکان های محل ما و غرفه های فرش توی نمایشگاه تهران است.
هر فرشی که رفقای ما توی غرفه گذاشتن کلی قیمت دارد. بالاخره فرش دستباف است. شوخی که نیست. اما همین فرش های اصیل و نفیس و قیمتی رِ همین جور فله ای ریختن روی هم!
اون موکت فروشه و اون فروشگاه فرش ماشینی کلی پول بالای دکور کردن غرفه و فروشگاهش میده ولی ما فرش دستبافی ها حیفمان می آید برای دکور کردن و عرضه شکیل فرش دست توی جیبمان کنیم. انگار خدا قهرش میاد و این کارها اسرافه!
معدود همکارهای ما که برای دکور غرفه و چیدمان تر و تمیز فرش هاشان خرج کردن بهتر هم تونستن مشتری جذب کنن و بیشتر هم سود کردن. دیدم که میگم ها. اصلا مردم هر کاری بکنی عقلشان به چشمشان است. با این حال نمی دانم چرا ما سختمان است برای دکور و تزیین غرفه هزینه بدهیم.
یکی از چیزهای اذیت کننده نمایشگاه فرش پارسال مثل هرسال همین ترکیب بد غرفه هاست. هر چند که مفرداتشان خیلی خوب است.
حالا بماند وجود فرش های ناشور و پرداخت نشده ای که به همان مفردات هم لطمه می زند. یا بماند که رفقاى ما نه که فقط فرش ها رِ فله ای روی هم بریزند بلکه روی همون پالت فرش ها می نشینند و غذا می خورند و…
باز هم درباره نمایشگاه خواهم نوشت.


نشریه فرش دستباف ایران طره| TORREH.net | پایان پیام

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code