دسته بندی : اخبار طره - شماره 4 - فراخوان ها13/09/30

هر آنچه می‌خواستید دربارۀ تابلوفرش بدانید اما جرات پرسیدنش را نداشتید! فراخوان شماره چهارم طره در دورۀ صفویه تصویرگری و منظره‌سازیِ طبیعت‌گرایانه به سبک غربی گسترش […]

هر آنچه می‌خواستید دربارۀ تابلوفرش بدانید اما جرات پرسیدنش را نداشتید!

فراخوان شماره چهارم طره

در دورۀ صفویه تصویرگری و منظره‌سازیِ طبیعت‌گرایانه به سبک غربی گسترش می‌یابد و سبب دگرگونی‌هایی در پسند زیباشناسانۀ ایرانیان می‌شود. پیرو این رویداد بازنمایی طبیعت در هنرهای گوناگون مانند فرش نیز رونق می‌گیرد. با گسترش گرایش‌های طبیعت‌گرایانه طرح‌ها و نقوش سنتی که گاه ارزش نمادین داشته‌اند جای خود را به طرح‌ها و نقش‌هایی بی‌پیشینه در فرهنگ فرش ایرانی می‌دهند.
تصویربافی در دورۀ قاجاریه بیش‌ازپیش رواج می‌یابد و کاربرد فرش نیز کمابیش سویۀ تزیینی و تبلیغی پیدا می‌کند. این دست رویکردها رفته‌رفته به تابلوبافی می‌انجامد. در سال‌های اخیر هم‌پای پیشرفت‌هایی‌ در زمینۀ بافت، رنگرزی و حتا فناوری، پدیده‌ای پا به گسترۀ فرش ایرانی ‌گذاشته است به نام تابلوفرش.
گسترش تابلوفرش به‌ویژه در سی سال گذشته پیامد رخدادهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی چندسویه‌ای است که طره در چهارمین شمارۀ خود که آذرماه ۱۳۹۲ منتشر می‌شود، به آن‌ها می‌پردازد. از این‌رو از پژوهشگران، دانش‌آموختگان و دانشجویان گرامی درخواست می‌شود با توجه به موضوع این شماره جستارهای خود را تا یکم آبان ماه ۱۳۹۲ به نشانی‌الکترونیکی torreh.mag@gmail. com بفرستند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code