علی عبدالهی القلندیس عکاسی، فناوریهای رایانهای، رشد زندگی شهری و دگرگونی پسند خریداران در تطبیق هنرها و صنایع بومی با شرایط زندگی روزمره دورۀ جدیدی را […]
برچسب ها
تابلو فرش - دوماهنامه طره - دوماهنامه فرش - شماره چهارم - شیرازه - طره - علی عبدالهی القلندیس - فرش - فرش ایران - فرش دستباف - قالی - مجله - مجله فرشعلی عبدالهی القلندیس
عکاسی، فناوریهای رایانهای، رشد زندگی شهری و دگرگونی پسند خریداران در تطبیق هنرها و صنایع بومی با شرایط زندگی روزمره دورۀ جدیدی را در صنعتبافت فرش رقم زده که از پیامدهای آن گسترش پدیدهای نوظهور بهنام تابلوفرش است.
تابلوفرش یا فرشتصویری دستبافتهای است که مانند تابلوی نقاشی به دیوار آویخته میشود و ازنظر نوع نقشه و مواد اولیه و ابزار دستهبندیهایی دارد:
انواع تابلوفرش ازنظر جنس مواد اولیه
نخِ چله، خامه و پود مواد اولیۀ بافت تابلوفرش است. تابلوفرشها معمولاً با ترکیبی از پشم، ابریشم و پنبه بافته میشوند.
۱) پشمی: پرز آن از پشم است.
۲) تمامپشمی: پرز و تار و پود آن از پشم است.
۳) چلهپشم: فقط چله (تار) آن از پشم است.
۴) ابریشمی: پرز آن از ابریشم است.
۵) چلهابریشم: فقط چله (تار) آن از ابریشم است.
۶) تمامابریشم: پرز و چلۀ آن از ابریشم است.
متن کامل را در شماره چهارم طره بخوانید