دسته بندی : بخش های طره - شماره 4 - شیرازه14/03/27

محمدرضا شاه‌پروری تابلوفرش از عناصر تزیینی رایج در دهه‌های اخیر به‌ شمار می‌رود که توجه بسیاری از طراحان داخلی را به خود معطوف کرده است. ریشۀ […]

محمدرضا شاه‌پروری
تابلوفرش از عناصر تزیینی رایج در دهه‌های اخیر به‌ شمار می‌رود که توجه بسیاری از طراحان داخلی را به خود معطوف کرده است.
ریشۀ تابلوفرش را می‌توان در فرش‌های تصویری عصر صفویه جست‌وجو کرد. در این عصر،طراحی فرش به‌دست نگارگران خبرۀ دربار انجام می‌شد. بدین سبب، برای نخستین بار نقش‌مایه‌ها و طرح‌هایی متأثر از نگارگری به فرش ایران راه یافت. طرح‌های فرش در عصر صفویه علاوه‌بر بار معنایی و عرفانی همچون تابلویی موضوعات گوناگون نظیر شکار شاهانه را به تصویر می‌کشد. این بُعد معنایی فرش در سیر زمان به‌تدریج کمرنگ شد و در عوض جایگاه تزیینی نقوش قوت یافت. دورۀ قاجاریه با نفوذ سلیقۀ غربیان و ورود دو صنعت چاپ و عکاس مقارن شد. به‌تبع آن طراحی فرش نیز وارد برهه‌ای جدید شد. در این دوران، فرش تحت تأثیر عکاسی، کارت‌پستال‌های اروپایی و تصاویر چاپ سنگی قرار گرفت و تصویر‌بافی و تک‌چهره‌‌بافی وارد فرش ایران شد.


متن کامل را در شماره چهارم طره بخوانید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code